Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Elektrifiering

Är tiden inne för att elektrifiera den tunga hanteringen?
Elektriska stortrucken Linde E160 hanterar tung last.

Diesel har under lång tid varit det självklara valet när det gäller truckar som ska hantera tyngre laster i tuffare miljöer som exempelvis inom stålverk, sågverk, hamnar och tung tillverkningsindustri. Men ett generationsskifte är på gång. En allt vanligare fråga har därför varit ”kan man verkligen ersätta en dieseldriven truck med en elektrisk?”.

Vi har tagit pratat med Magnus Svensson, produktchef för motviktstruckar hos oss på Linde, för att reda ut frågan.

- För de som vill gå grönt även i de tuffare miljöerna finns det numera riktigt bra alternativ som ger minimala utsläpp, hög prestanda och bra arbetsförhållanden för förarna, säger Magnus.

En av de mest påtagliga fördelarna med övergången till eldrivna stortruckar är en ökad energieffektivitet. Detta leder inte bara till minskade driftskostnader utan bidrar även till en mer hållbar truckflotta.

Litiumjondriften ger tydliga fördelar

Litiumjonsbatteriernas roll är central i övergången till elektrisk drift.

– Drift med litiumjon ger hela 90 % energinyttjande. Det ska jämföras med dieseldrift med förnybar diesel som endast ger 30 % energiutnyttjande. Ett alternativ är vätgasdrift som ger 50 % energieffektivitet och alltså inte heller kommer upp i eldriftens prestanda, säger Magnus.

Förarna får en bättre arbetsmiljö

Med elektriska alternativ får förarna en tystare och renare miljö samtidigt som körningen blir mer effektiv tack vare bättre acceleration. Förarnas upplevelse är av stor vikt för en lyckad övergång från diesel till el. Den minskade ljudnivån bidrar till en bättre arbetsmiljö och underlättar kommunikationen på arbetsplatsen. Det resulterar även i minskad trötthetskänsla och ökad koncentrationsförmåga jämfört med arbete i bullriga dieseltruckar.

– Ett omdöme jag hört från många kunder som testat vår stortruck Linde E100 – E180 är ”nu hör man hydraulpumpen för den överröstas inte av dieselmotorn”, säger Magnus Svensson.

De som provat de elektriska truckarna ger höga betyg också för den exakta hanteringen jämfört med diesel. De menar att Lindes nya eldrivna stortruckar beter sig som de mindre truckarna när det gäller kontroll.

Läs mer om hur förarna upplever arbetsmiljön här.

En elektriskt driven truck minskar inte bara verksamhetens miljöpåverkan, den förbättrar även prestandan och arbetsförhållanden. För de verksamheter som strävar efter en hållbar förändring, representerar elektriskt drivna stortruckar pålitlig och effektiv väg framåt.

- På Linde har vi utvecklat elektriskt drivna truckar sedan 1970-talet, en tradition och trygghet som våra kunder och förare drar nytta av i och med utvecklingen av våra tyngsta eltruckar, avslutar Magnus.