Välutbildade förare är bättre förare
På Centro har alla förare rätt utbildningPå Centros huvudlager i Bro gör sig Kim Sundén redo att göra teoriprov för B-truckkort. Två-tre timmar senare är han klar och om han godkänns ska han i nästa steg göra uppkörning i form av praktiska övningar.
– Vi är noggranna med att våra förare har rätt truckkort. Välutbildade förare är bättre förare, säger lagerchefen Roger Eriksson.
På Centros huvudlager lossas 200-400 pall per dag från leverantörerna. Samma volym lastas ut för vidare transport till byggen och företagets butiker.
– Våra förare hanterar pallar på lyfthöjder upp till 6,42 meter. De tyngsta pallarna väge ett ton. Det säger sig självt att truckutbildning är ett krav, säger Roger, väl medveten om riskerna.
– Speciellt på höga lyfthöjder kan det bli farligt om något händer. Hittills har vi varit förskonade från tillbud.
Det beror minst av allt på tur, utan mer på att Centros truckförare är skickliga att hantera truckarna. De är rutinerade och kan sitt arbetsredskap utan och innan. En av dem är Sara Nyman, som hade förarintyg på ledstaplare när hon började för 1,5 år sedan, men inte på de tyngre truckarna.
– Jag hade teoridelen för B-nivån och kompletterade med själva uppkörningen när jag började här. Att ha rätt truckkort är självklart. Det ger trygghet, jag känner mig säker inom all hantering här på lagret. Men även om jag är godkänd för alla trucktyper här, gäller det alltid att vara medveten om riskerna.
Som lagerchef och arbetsledare är det Roger Eriksons ansvar att se till att alla hans truckförare är utbildade och har rätt truckkort.
Jag skulle aldrig chansa, det skulle ingen i företaget. Om något skulle hända en truckkortslös förare skulle det kunna leda till tvist, stora skadestånd och, förstås, ett stort lidande för föraren.
Just nu är det hårt tryck på jobb inom materialhantering och lager. Branschen expanderar starkt och i ett sådant läge kan det vara risk att truckkortslösa förare får jobb; att arbetsgivaren ser mellan fingrarna när det gäller utbildning. Det skulle aldrig hända på Centro, säger Roger.
– Det kan hända att man träffar en förare man vill anställa, men som inte har truckkort. Då kan jag anställa den personen ändå, men det första som sker är att han eller hon får gå en utbildning.
Han välkomnar att det numera går snabbt och smidigt att ta truckkort.
– När jag utbildade mig åkte jag iväg på utbildning. Det tog ett par dagar och påverkade förstås jobbet. Med E-Learning går det betydligt snabbare. Man kan sitta på jobbet några timmar eller göra det på fritiden. Centro har även utbildningar i ergonomi.
– Vi har haft en konsult inne som visat hur man ska lyfta och hur vi kan ta hjälp av trucken vid lyft. I längden tjänar vi på att ha förare som hanterar trucken rätt och dessutom mår bra.