Så fort trucken lämnar grinden har vi ansvaret
17 feb. 2015
En truck är som en arbetshäst. Den förväntas jobba timme ut och timme in. Stark, uthållig, pålitlig. Om något händer är det primära att få fart på den igen. Det är då det som finns i lokalen bakom Kent Persson är viktigast av allt: Reservdelslagret.
Kent är reservdelschef på Linde. Om någon är spindeln i nätet är det han. Han är ytterst ansvarig för det svenska lagret med 8 000 artiklar, för leveranser från det tyska världslagret med 70 000 artiklar, för 220 servicetekniker i 180 servicebilar och för att upp emot 300 paket och att ca 15 pallar per dag kommer i väg till rätt adress. Vem som helst skulle bi rejält svettig av det. Men Kent är cool. Han vet vad han gör. Och han har en rad skickliga medarbetare till sin hjälp. Dels de nio kollegorna på lagret i Örebro, dels serviceteknikerna som är ansiktet utåt mot kunderna.
– Vi har en unik organisation tack vare vår regionindelning. I varje region finns tekniker som är ute på vägarna eller är fast stationerade hos vissa kunder. Det ger oss en närhet till kunderna som är oslagbar. I de flesta fall ringer kunden direkt till sin tekniker.
Reservdelslagret i Örebro är relativt stort och anpassat till de truckar som rullar i Sverige. Finns en reservdel inte i Sverige skickas en beställning till det tyska lagret, som i de flesta fall levererar över natten med flyg till Örebro, Stockholm, Malmö och Göteborg. Alla reservdelar inom Sverige skickas med nattgods. Godset hämtas 16.00 på eftermiddagen och levereras 07.00 morgonen därpå.
– Våra reservdelar kommer dels från Linde, dels från externa underleverantörer. Varje inköp och varje order bevakas. Är en leverans försenad ringer vi och stöter på. En försenad leverans innebär extra stilleståndstid på trucken, och det kan kosta stora pengar. Skulle en leverans ta för lång tid eller att en reservdel inte finns tillgänglig från lager aktiveras därför något som vi kallar TOA (truck out of action). Det innebär att vi börjar leta efter en specifik reservdel bland Lindes samtliga dotterbolag i hela världen.
Kent nickar ut mot grinden utanför och säger:
– Så fort en truck lämnar grinden där borta är det vi som övertar ansvaret. Då är det vi, genom våra servicetekniker och reservdelarna här ute på lagret, som ser till att trucken fungerar utan stillestånd.
Ute på lagret tar han fram en handdator och visar oss.
– Det här är serviceteknikernas viktigaste verktyg. Här finns all information om varje enskild truck, när den senaste reparationen gjordes och vad som åtgärdades. Via den här får teknikern också sin arbetsorder och här gör han sina beställningar online till oss.
I lagerhyllorna är reservdelar prydligt ordnade och lätta att komma åt. Det gäller även de Linde-profilerade väskorna i kartong med servicesatser.
– Vi är bra på kit. Här finns alla delar som behövs i färdiga satser för olika
serviceintervaller, säger Kent och visar den praktiska förpackningen.
Längst in i lokalen tornar en hissautomat och ett Paternoster-verk upp sig på varsin sida. Maskinerna är flera meter höga, byggda för att spara plats och samtidigt förvara stora volymer reservdelar av olika storlek. På en dator registrerar man en arbetsorder, trycker på en knapp, varpå produkterna på ordern hämtas automatiskt. Snabbt, smidigt och tyst.
Lika snabbt och smidigt går reservdelsförsörjningen som helhet. Den försiggår för det mesta i det tysta, håller sig i kulisserna. Men utan den skulle en Lindetruck aldrig kunna spela huvudrollen i lager, terminaler, butiker och på lastbilsflak över hela Sverige. I det perspektivet är reservdelarna hjältar.