Innovativa autotruckar
26 mars 2015
Linde Material Handling lanserar första "driven by Balyo" robottruckar
Ny teknisk utveckling för obemannade, robotiserade truckar i fokus som lösning att ytterligare effektivisera det interna materialflödet. Det säljs inom ramen för Linde Robotics och har utvecklats i samarbete med robotspecialisten Balyo.
Enheterna är enkla att installera och navigerar genom att förlita sig på lagrets strukturella element. Med Linde L-MATIC L HP robotstaplare och Linde P-MATIC robotdragtrucken, har de första modellerna nu lanserats på marknaden.
Tillsammans med Balyo, en ledande innovatör inom automation, syftar Linde Material Handling till att bli en fullsortimentsleverantör av robottruckar. Truckarna ”Driven by Balyo" rekommenderas för en mängd olika applikationer inom lager- och transportsektorn och kan anslutas till lagerstyrnings- och ekonomisystem. Detta innebär att truckarna redan är på god väg mot Industri 4.0, ett koncept som planerar att i framtiden bör truckar i hög grad organisera sig och kommunicera med varandra.
Vem kan dra nytta av robottruckar?
Införande av robotlagerlösningar är värt att överväga, särskilt för operatörer vars lasthanteringsprocesser endast ger ett lågt mervärde, är repetitiva och involverar längre körsträckor. Dessutom, om truckar kommer att användas i två-skifts drift eller ännu mer, då är alla nödvändiga villkor för att dra nytta av fördelarna med robotlogistik uppfyllda. Dessa inkluderar till exempel en högre nivå av process öppenhet och de tillhörande produktivitetsvinsterna. En annan kostnadsbesparande potential ligger i optimering av operativa resurser.
Intelligent standardutrustning
Linde L-MATIC L HP robotstaplare har en lastkapacitet på 1,2 ton och accelererar till 1,6 m/s maximal, både med och utan last. Linde P-MATIC robotdragtruck har en dragkapacitet på 5 ton och når en maximal hastighet på 2 m/s. Båda robotmodellerna är baserade på motsvarande Linde standardtruck med kraftfull underhållsfri 3 kW AC drivmotor, automatiska bromsar på lutningar, sido-batteribyten och lätt åtkomst för service samt ett flertal ytterligare alternativ såsom Linde Blue Spot. Dessutom har Linde MATIC-versionerna en navigeringslaser, främre och bakre skannrar, en 3D-kamera eller en Curtain laser, en inbyggd dator med sju-tums LCD-skärm, samt visuell och akustisk varningsindikator, plus en nödstoppsknapp på varje sida. Dessa innovativa funktioner medger att robot truckarna kan arbeta i samma miljö tillsammans med människor och andra fordon. Hinder upptäcks i realtid och robotens beteende justeras dynamiskt.
Jämfört med traditionella AGV eller automatiserade industritruckar med laserreflektorer, drivs Lindes robottruckar "driven by Balyo" utan infrastruktur. De förlitar sig på befintliga strukturella egenskaper som väggar, pallställage eller pelare. Denna lösning är billigare, lättare att installera och kan enkelt anpassas till förändringar i miljön. Dessutom kan truckarna enkelt integreras i befintliga flottor eller lagerlayouter och möjliggöra successiv expansion.
Fler modeller av robottruckar "driven by Balyo" kommer att lanseras under namnet "Linde Robotics" i år och nästa år. Snart kommer palltruckar, tunga staplare, motvikstruckar, skjutstativtruckar och smalgångstruckar (VNA) att vara del av staplaren Linde L-MATIC L HP och dragtrucken Linde P-MATIC. Robotenheter av Linde MATIC-serien har redan framgångsrikt bevisat sitt värde i de första kundtillämpningar inom kemi-och fordonsindustrin.