De elektriska motviktstruckarna E14 – E20 och Xi10 – Xi20
Ny standard för prestanda och säkerhetElektriska motviktstruckar för alla utmaningar
Motviktstruckar är kärnan inom intralogistiken. I lastsegmentet 1 till 2 ton är de ovärderliga för att hantera varierande uppgifter på ett effektivt och tillförlitligt sätt. Nyckeln till framgång ligger i att välja rätt truck för jobbet.
Med de elektriska motviktstruckarna Linde E14 – E20 och Xi10 – Xi20 gör du alltid rätt val. Truckmodellerna ger oöverträffad prestanda, säkerhet och förstklassig ergonomi. De är anpassade för alla behov, med målet att leverera maximal kapacitet och kostnadseffektivitet i varje lyft och transport.
Fördelar
Prestandatest
I ett TÜV Nord-certifierat test jämfördes Linde E14 – E20 och Xi10 – Xi20 med ledande konkurrentmodeller. Testet mätte tid, energikostnader och totalkostnader för att lasta ur 56 pallar från en lastbil. Alla kostnader, inklusive inköp, energi, personal och service, räknades in. Resultatet visade att Lindes modeller presterade bättre och hade lägre totalkostnader i samtliga kategorier.
-
Tid per urlastning från lastbil
-
Energikostnad per urlastning från lastbil
-
Totalkostnad per urlastning från lastbil
Tid per urlastning från lastbil
- 56 pallar per lastbilslast
Energikostnad per urlastning från lastbil
- 56 pallar per lastbilslast
- Genomsnittligt kWh-pris på 0,30 euro
Totalkostnad per urlastning från lastbil
- Inköpspris plus personal-, energi- och servicekostnader
Hitta rätt modell
I lastklassen 1 till 2 ton har Linde E14 – E20 och Xi10 – Xi20 ett unikt modellutbud. Vår portfolio omfattar 26 modellvarianter. Med ett brett utbud av batterikapaciteter, lyftkapaciteter, chassistorlekar och styraxlar är modellerna utformade för att hantera alla typer av jobb med hög precision och maximal effektivitet. Du kan också välja mellan flera energilösningar som passar dina behov. Välj bland beprövade blysyrabatterier, högeffektiv litiumjonteknik eller innovativa bränslecellssystem.
Linde E14 – E20
E14 – E20 är den perfekta lösningen för trånga miljöer, som i lager- eller produktionsverksamhet. De förenar kompakt konstruktion och god manövreringsförmåga med en högsta hastighet på upp till 20 km/h. Truckarna bygger på ett effektstarkt 48 V-elsystem, som utmärker sig genom sin höga prestanda och energieffektivitet. Det finns totalt 14 olika modeller att välja på, som skiljer sig åt i fråga om lastkapacitet, batteristorlek, höjd och utförande i 3- eller 4-hjulsversion.
Modellerna är även flexibla vad gäller energisystem. Välj mellan blysyra, litiumjon eller bränsleceller. Tack vare Plug & Play-principen kan ni återanvända befintliga batterier eller växla mellan blysyra- och litiumjonbatterier, utan att behöva bygga om truckarna. Batteriluckan på sidan gör det dessutom ännu lättare att byta batteri.
Linde Xi10 – Xi20
Xi10 – Xi20 är högpresterande truckar för både inomhus- och utomhusbruk. Det avancerade 90-volts litiumjonbatteriet, tillsammans med smart värmehantering, bidrar till en förbättrad effektgrad i kör- och lyftmotorerna med upp till 5 %. Detta säkerställer stabil prestanda, även under längre och mer intensiv drift.
Med lyft- och sänkhastigheter som ligger cirka 20 % över branschens genomsnitt bidrar truckarna till ökad produktivitet. Olika batterikapaciteter, upp till 32 kWh, gör det enkelt att anpassa truckarna efter olika arbetsuppgifter. Tack vare en robust konstruktion och pendelaxel på 4-hjulsmodellerna (Xi16 – Xi20 P) är dessa truckar lika pålitliga utomhus som inomhus. Totalt finns Xi10 – Xi20 i 12 olika utföranden för att möta olika behov och arbetsmiljöer.
Vilken modell är er nästa truck?
Vad våra kunder säger
Ny design för bättre förarplats
En mästare i trånga utrymmen
Tack vare det integrerade litiumjonbatteriet i Xi10 – Xi20 behövs inget batteritråg, vilket har möjliggjort en helt ny design av förarplatsen. Det ger extra utrymme för föraren. Fotutrymmet är hela 35 % större än branschgenomsnittet. För att ytterligare underlätta vardagen för föraren har instegshöjden sänkts till endast 40 cm, vilket gör Xi10 – Xi20 till trucken med det lägsta insteget i sin klass. Det större och lägre steget bidrar till både komfort och säkerhet vid in- och urstigning.
I ett oberoende utförligt prestandatest genomfört av den välkända teknikjournalisten och truckexperten Theo Egberts lyfts Xi-modellernas prestanda, hastighet och manövrerbarhet fram som särskilt imponerande.
-
Smidig inomhus – 3-hjul med roterande boggi
-
Flexibel allround – 4-hjul med kombistyraxel
-
Robust utomhus – 4-hjul med pendelstyraxel
Smidig inomhus – 3-hjul med roterande boggi
Truckarna med 3-hjul från Linde är designade för maximal manövrerbarhet i trånga utrymmen. Tack vare den roterande boggin är de perfekta för transporter och lyft inomhus, där smidighet och precision är avgörande.
Flexibel allround – 4-hjul med kombistyraxel
Truckarna med 4-hjul och Lindes kombistyraxel erbjuder en unik kombination av manövrerbarhet och stabilitet. De fungerar utmärkt både inomhus och utomhus, vilket gör dem till en mångsidig lösning för olika miljöer.
Robust utomhus – 4-hjul med pendelstyraxel
Truckarna med 4-hjul och Lindes pendelaxel är särskilt utformade för utomhusbruk. Den låga tyngdpunkten och robusta konstruktionen hanterar ojämna underlag galant, vilket gör dem idealiska för tuffare förhållanden (endast Xi-modellerna).
Utvecklad för att göra skillnad
Ökad komfort för maximal produktivitet
Förarens välbefinnande är avgörande för produktiviteten. Därför erbjuder truckarna komfort och användarvänlighet som hittills bara har funnits hos dieseltruckar. Stativet, driv- och styraxeln är frikopplade från chassit, för att möjliggöra arbete utan slitsam belastning. Det förbättrar stötdämpningen och skyddar föraren när trucken kör över ojämnheter.
Föraren slipper också onödigt hög belastning tack vare ergonomiskt placerade reglage, en rymlig hytt med förbättrad luftkonditionering och värme, samt intuitiv manövrering. Invändigt är hytten utformad i personbilsstil.
Maximal säkerhet i varje situation
Att skydda föraren och godset är vår högsta prioritet. Truckarnas smarta design och assistanssystem skyddar både förare, last och omgivning. Den smala stativprofilen, den slimmade A-stolpen och den låga frontplåten ger fri sikt runtom. Alternativt finns en takruta av pansarglas, utan stag, som ger fri sikt uppåt vid lastning i höga hyllor.
Den låga tyngdpunkten, ovanpåliggande tippcylindern och den vridstyva stativkonstruktionen garanterar maximal tippsäkerhet. Truckarna är som standard utrustade med Linde Curve Assist som automatiskt anpassar hastigheten i kurvor, och Linde Load Assist som begränsar stativlutningen och lyftrörelsen. Fler assistanssystem som tillval, t.ex. Linde Safety Pilot eller Linde Reverse Assist Radar ökar säkerheten ytterligare.
Smidig integration i digitala processer
Truckarna är enkla att koppla upp mot lagerhanteringssystem, flotthantering och serviceapplikationer tack vare modern elektronik och avancerad sensorteknik. Med en dataöverföringsenhet – som är tillval för E14 – E20 och standard för Xi10 – Xi20 – kan viktiga truckdata, som drifttimmar och felkoder, skickas trådlöst för effektiv hantering.
Genom att registrera felkoder i realtid upptäcks slitage och skador i tid, vilket ökar truckarnas tillgänglighet. Programvaruuppdateringar och nya funktioner kan installeras via fjärråtkomst, utan att en servicetekniker behöver vara på plats. Flottansvariga och tekniker kan dessutom enkelt övervaka och analysera viktiga prestandadata för bättre kontroll och planering.
Servicevänliga och kostnadseffektiva
Truckarna är robusta och har hög tillgänglighet och låga servicekostnader. Drivaxlar, elmotorer och omriktare är helt inkapslade, vilket skyddar mot damm och vatten och gör dem underhållsfria. Samtidigt är alla viktiga komponenter lättåtkomliga, vilket gör underhåll snabbt och smidigt.
Den uppfällbara batteriluckan på Linde E14 – E20 gör daglig kontroll av blysyrabatteriet enkel och snabb. Trådlös överföring av truckdata hjälper till att optimera serviceprocesser och minimera stillestånd. En fullständig inspektion behövs först efter 1000 drifttimmar, och byte av hydraulolja och filter sker först efter tre år eller cirka 6000 drifttimmar.