De elektriska motviktstruckarna E14 – E20 och Xi10 – Xi20
Rätt truck för varje uppgiftMotviktstruckar är ryggraden i alla intralogistik. De är omistliga i lager, produktionsanläggningar och logistikcenter. Just inom lastområdet 1 till 2 ton bemästrar motviktstruckar de mest skilda uppgifter världen över. Hur effektiv, tillförlitlig och ekonomisk transport blir, beror på vilken truck man har valt.
De elektriska motviktstruckarna E14 – E20 och Xi10 – Xi20 från Linde är alltid rätt val: Ett marknadsunikt urval av olika modeller som alla har överlägsen prestanda, oöverträffad säkerhet och utmärkt ergonomi. Truckarna garanterar maximal kapacitet och bästa möjliga ekonomi i alla jobb i segmentet upp till 2 ton.
Mångfald möter prestanda: Våra modeller
Maximalt urval, rätt modell för rätt jobb
I lastklassen 1 till 2 ton har E14 – E20 och Xi10 – Xi20 ett unikt mångfaldigt modellprogram. Portfolion omfattar 26 modellvarianter: Tack vare det stora utbudet av batterikapacitet, bärkraftsvarianter, chassistorlekar och styraxlar är E14 – E20 och Xi10 – Xi20 en perfekt konfiguration för alla sorters jobb. Dessutom finns det flera olika energialternativ att välja på: Beprövade blysyrabatterier, högeffektiv litiumjonteknik eller innovativa bränslecellssystem.
Oändliga möjligheter: E14 – E20
E14 – E20 är den perfekta lösningen för trånga miljöer i lager eller produktion. De förenar kompakt konstruktion och god manövreringsförmåga med en högsta hastighet på upp till 20 km/h. E14 – E20 bygger på ett effektstarkt 48 V-elsystem, som utmärker sig genom ett optimalt förhållande mellan prestanda, energieffektivitet och ekonomi. Det finns totalt 14 olika modeller att välja på, som skiljer sig åt i fråga om bärkraft, batteristorlek, höjd och utförande i 3- eller 4-hjulsversion.
Största möjliga flexibilitet gäller också energikällan: Här kan den som ansvarar för truckflottan välja på blysyrabatterier, litiumjonbatterier eller bränslecellsystem från Linde. Tack vare Plug & Play-principen kan ni återanvända befintliga batterier eller växla mellan blysyra- och litiumjonbatterier, utan att behöva bygga om truckarna. Batteriluckan på sidan gör det dessutom ännu lättare att byta batteri.
Ren prestanda: Xi10 – Xi20
Xi10 – Xi20 är bevisligen de starkaste truckarna i sin lastklass. Ett 90-volts litiumjonbatteri tillsammans med avancerad värmehantering gör att kör- och lyftmotorns effektgrad ökar med upp till 5 procent, vilket alltid garanterar full effekt, även i kontinuerlig drift. Med lyft- och sänkhastigheter ca 20 över branschgenomsnittet sätter Xi10 – Xi20 nya standarder för produktivitet.
Olika batterikapacitet upp till 32 kWh gör det möjligt att på ett flexibelt sätt anpassa truckarna till alla sorters uppgifter. Tack vare den robusta konstruktionen kan 4-hjulsvarianten med pendelaxel (endast Xi16 – Xi20 P) också användas utomhus, helt utan begränsningar. Totalt finns Xi10 – Xi20 i 12 olika utföranden.
En mästare i trånga utrymmen
Eftersom litiumjonbatteriet är fast inbyggt i Xi10 – Xi20 behövs inget batteritråg, och arbetsplatsen har kunnat utformas på ett helt nytt sätt. Förutom mer plats för huvudet har i synnerhet fotutrymmet blivit betydligt mer generöst med hela 35 procent mer plats för fötterna än branschgenomsnittet. Steget har också blivit större och sitter lägre, så att det bara befinner sig 40 centimeter över marknivå. Det gör att Xi10 – Xi20 har det lägsta steget i branschen, och därmed också garanterar högsta möjliga komfort och säkerhet vid i- och urstigning.
Den välrenommerade teknikjournalisten och truckexperten Theo Egberts bekräftade i ett utförligt prestandatest har Xi-modellerna har utmärkt prestanda, hastighet och manövrerbarhet. Resultaten befäster modellernas E14 – E20 och Xi10 – Xi20 position som världens mest effektstarka elektriska motviktstruckar i sin klass, och sätter nya standarder för laster upp till två ton.
Vilken truck är er nästa modell?
Inne, ute, överallt: Alltid rätt axel
En regel för maximal produktivitet och ekonomi är: Ju bättre anpassad trucken är till de specifika kraven, desto produktivare blir ni. Därför finns två olika styraxelvarianter till E14 – E20 och tre olika till Xi10 – Xi20. Använd dem för att anpassa truckarna exakt till underlaget i hallen och utomhusområdet.
-
En mästare inomhus: 3-hjulsversion på styraxel med roterande boggi
-
Allkonstnär: 4-hjulsversion på kombistyraxel
-
En hjälte utomhus: 4-hjulsversion på pendelstyraxel
En mästare inomhus: 3-hjulsversion på styraxel med roterande boggi
Trehjulstruckarna från Linde använder de beprövade styraxlarna med roterande boggi. Den här axelvarianten är särskilt fördelaktig vid arbeten inomhus. Det vill säga framför allt när det handlar om transporter i trånga miljöer där det krävs maximal manövrerbarhet.
Allkonstnär: 4-hjulsversion på kombistyraxel
Kombistyraxeln är framtagen av Linde och ger 4-hjulstruckarna en manövrerbarhet som nästan är att jämställa med 3-hjulstruckar, men som samtidigt ger högsta möjliga stabilitet. Det gör truckarna perfekta att använda både inom- och utomhus.
En hjälte utomhus: 4-hjulsversion på pendelstyraxel
Lindes pendelaxel är känd från Lindes dieseltruckar. Den förenar en låg trucktyngdpunkt med hög robusthet. Det gör den extra väl lämpad även för arbeten utomhus, även på ojämnt underlag (endast Xi-modellerna).
Typiskt Linde
Ergonomi: Komfort för maximal produktivitet
Förarens välbefinnande är avgörande för dennes produktivitet. Därför erbjuder E14 – E20 och Xi10 – Xi20 ett mått av komfort och användarvänlighet som hittills bara har funnits hos dieseltruckar. Stativet, driv- och styraxeln är frikopplade från chassit med elastomer-ringlager, för att möjliggöra arbete utan slitsam belastning. Det förbättrar stötdämpningen och skyddar föraren när trucken kör över ojämnheter.
Föraren slipper också onödigt hög belastning tack vare ergonomiskt placerade reglage, en rymlig hytt med förbättrad luftkonditionering och värme, samt intuitiv manövrering. Invändigt är hytten utformad i personbilsstil. Bland annat är E14 – E20 och Xi10 – Xi20 utrustade med en hel grafisk 3,5-tumsdisplay. Huvudutrymmet i hytten sörjer för extra komfort.
Säkerhet: Maximalt skydd i varje situation
Att skydda föraren och transportgodset är högsta prioritet för E14 – E20 och Xi10 – Xi20. Konstruktiva element och intelligenta assistanssystem ger optimalt skydd av förare, last och omgivning. Den smala stativprofilen, den slimmade A-stolpen och den låga frontplåten ger fri sikt runtom. Alternativt finns en takruta av pansarglas, utan stag, som ger fri sikt uppåt vid lastning i höga hyllor.
Den låga tyngdpunkten, ovanpåliggande tippcylindern och den vridstyva stativkonstruktionen garanterar maximal tippsäkerhet. Truckarna är som standard utrustade med Linde Curve Assist som automatiskt anpassar hastigheten i kurvor, och Linde Load Assist som begränsar stativlutningen och lyftrörelsen. Fler assistanssystem som tillval, t.ex. Linde Safety Pilot eller Linde Reverse Assist Radar ökar säkerheten ytterligare.
Uppkopplingsmöjligheter: sömlöst integrerad och maximalt tillgänglig
E14 – E20 och Xi10 – Xi20 kan integreras sömlöst i digitala processer. Tack vare en modern elektrisk/elektronisk systemarkitektur och högutvecklad sensorteknik kan truckarna utan problem kopplas upp mot lagerhanterings, ledningssystem, flotthantering och serviceapplikationer. En dataöverföringsenhet finns som tillval (E14 – E20) eller som standard (Xi10 – Xi20) och möjliggör trådlös överföring av viktiga truckdata, som drifttimmar eller felkoder.
Registrering av felkoder gör att slitage eller skador upptäcks i tid, vilket gör att truckarna har en högre tillgänglighet. Programvaruuppdateringar och nya funktioner kan installeras via fjärråtkomst, utan servicetekniker på plats. Samtidigt kan flottansvarig och servicetekniker alltid se och analysera viktiga parametrar och prestandauppgifter.
Service: Robust och underhållssnål till minimal kostnad
Tack vare att truckarna E14 – E20 och Xi10 – Xi20 är så robust konstruerade har de hög tillgänglighet och låga servicekostnader. Drivaxlar, elmotorer och omriktare är helt inkapslade och därmed skyddade mot damm och vatten, och alltså helt underhållsfria. Tekniker kommer lätt åt alla servicerelevanta komponenter, vilket gör underhållsarbetet snabbare.
En uppfällbar batterilucka gör det lätt att kontrollera blysyrabatteriet (endast E14 – E20) dagligen. Eftersom truckdata kan överföras trådlöst kan man optimera serviceprocesserna och undvika onödiga stilleståndstider. En helhetsinspektion krävs först efter 1000 drifttimmar och hydraulolja och hydrauloljefilter behöver bytas först efter tre år (ca 6000 drifttimmar).
Vi testar: Extremt effektstark och ekonomisk
I direkt jämförelse med ledande modeller från konkurrenter visar sig E14 – E20 och Xi10 – Xi20 vara överlägsna. I ett TÜV Nord-certifierat prestandatest skulle 56 pallar skulle lastas ur en lastbil, varvid urlastningstid, energikostnader och totalkostnader per urlastning mättes. Som jämförelsekostnad sattes ett genomsnittligt pris på 0,30 euro per kilowattimme ström. Totalkostnaderna som jämförs innefattar inköpspris, personal-, energi- och servicekostnader. I alla tre kategorier fick modellerna från Linde betydligt bättre resultat än konkurrensen.
-
Tid per urlastning från lastbil
-
Energikostnad per urlastning från lastbil
-
Totalkostnad per urlastning från lastbil
Tid per urlastning från lastbil
- 56 pallar per lastbilslast
Energikostnad per urlastning från lastbil
- 56 pallar per lastbilslast
- Genomsnittligt kWh-pris på 0,30 euro
Totalkostnad per urlastning från lastbil
- Inköpspris plus personal-, energi- och servicekostnader