Nya dieseltruckar med hydrostatisk drivning
Perfektion in i minsta detaljNy standard sätts för motviktstruckar: Diesel- och gasoltruckarna H20 – H35 och H35 – H50 från Linde Material Handling
Oavsett om du jobbar inom handel eller industri: Utan trucken stannar verksamheten. E-handel, digitalt styrda processer och globala leveranskedjor gör att kraven på tekniken ständigt ökar. Utifrån detta har vi tagit fram ett nytt truckkoncept, utvecklat från ett samarbete med användare från alla branscher och storlekar.
Dagens motviktstruckar erbjuder allt det som alltid har kännetecknat Lindes truckar - de är extremt kraftfulla, säkra, användarvänliga, robusta och mångsidiga. Alla dessa egenskaper har konstant vidareutvecklats och förbättrats. Modellerna med lyftkapacitet från 2 till 5 ton finns som dieseltruck eller gasoltruck och höjer ribban vad gäller prestanda, ergonomi, säkerhet och uppkopplingsmöjligheter – och förblir en pålitlig partner även för morgondagens utmaningar i materialflödet.
Översikt över de nya diesel- och gasoltruckarna
H20 – H35: Kraftfull och smidig
Diesel- och gasoltruckarna H20 – H35 är robusta, kraftfulla och extremt flexibla. De förflyttar laster på mellan 2 000 och 3 500 kilo. Smidigheten och de kompakta formaten gör dem särskilt lämpliga för användning i trånga utrymmen.
Här hittar du detaljerad information om H20 – H35.H35 – H50: Allroundtalangen
Med lastvikt på mellan 3 500 och 5 000 kilo är diesel- och gasoltruckarna H35 – H50 riktiga allroundtruckar. De är konstruerade för maximal omsättning och passar särskilt väl för intensivt flerskiftsarbete och står pall även för påfrestande utomhusmiljöer.
Här hittar du mer information om H35 – H50.Diesel- och gasoltruckar: Människa och maskin i perfekt samspel
En förutsättning för maximal produktivitet är ett perfekt samspel mellan förare och truck. Det uppstår när ett kraftfullt drivningssystem, som vår hydrostatiska drivning, och intuitiva styrelement kompletterar varandra till en enhet. Därför har vi haft förarens behov som utgångspunkt under konstruktionen av de nya dieseltruckarna från Linde. Det beprövade användarkonceptet med dubbelpedalstyrning och Linde Load Control för styrning av all kör- och lyftmastmanövrering gör truckarna lättmanövrerade, med precision och intuition. Den intelligenta placeringen av alla manöverdon gör att föraren enkelt når alla reglage och kan använda dem med maximal precision. Det ger föraren en bekväm miljö att arbeta i, under hela skiftet.
-
Hydrostatisk drivning
-
Ratten är inte placerad i mitten
-
Dubbelpedalstyrning
-
Linde Load Control
-
Individuellt inställningsbar takkonsol
-
Enkelt att stiga in
-
Maximal sittkomfort
-
Optimerad förarcell
-
Generös hytt
Hydrostatisk drivning
Det underhållsfria hydrauliksystem i de nya modellerna överför kraften från industrimotorn till drivhjulen och lyfthydrauliken utan kraftförluster. Den hydrostatiska drivningen ger en mjuk start, snabbt körriktningsbyte, en finkänslig lasthantering och exakt manövrering, även i trånga utrymmen.
Ratten är inte placerad i mitten
Ratten är förskjuten från mitten. Det minskar axelrörelserna för vänster arm och förbygger ledförslitningar. Den är lätt att hantera och kan ställas in individuellt.
Dubbelpedalstyrning
Den beprövade dubbelpedalstyrningen ger trucken extra finkänslig styrning, eftersom föraren alltid har båda fötterna på pedalerna. Höger pedal används för att köra framåt och vänster för att backa. Det ger föraren direkt feedback om truckens rörelser.
Linde Load Control
Med Linde Load Control kan föraren styra och kontrollera alla viktiga mastfunktioner för trucken. Manöverelementen är placerade på ett ergonomiskt utformat armstöd, vilket minskar armrörelserna och risken för uttröttning. Det finns extraknappar (tillval), som kan användas för fler funktioner.
Individuellt inställningsbar takkonsol
Viktiga funktioner som strålkastare och uppvärmning kan manövreras med hjälp av takkonsolen. Där hittar du elva knappar, varav nio är kopplade till belysnings- och varningsfunktioner. De andra kan du programmera som du själv vill.
Enkelt att stiga in
Det låga insteget gör det lätt och bekvämt för truckförare i alla storlekar och längder att kliva i och ur trucken. Det halksäkra steget och det ergonomiskt utformade instegsgreppet ger extra stöd.
Maximal sittkomfort
I dieseltruckarna H20 – H35 och H35 – H50 har standardförarsätet vidareutvecklats, för att ge mer rörelsefrihet för huvudet och en bekvämare arbetsställning. Tolv olika sätesvarianter ger extra komfort och skydd mot skador på grund av felaktig arbetsställning.
Optimerad förarcell
Förarhytten har extra mycket rörelsefrihet för huvud och ben. Drivaxel, styraxel och mast är separerade från chassit, för att skydda föraren mot belastning på kroppen och vibrationer.
Generös hytt
Den generösa hytten ger föraren optimal sikt. De stora fönsterytorna ger en känsla av att sitta ute i det fria. Värmesystemet och klimatanläggningen (innehåller fluorerade kolväten) i hytten reglerar temperaturen till ett angenämt arbetsklimat på bara ett par minuter.
Det innovativa styrkonceptet Linde Steer Control
Linde Steer Control är ett revolutionerande koncept för truckstyrning. Ett ministyrvred eller en styrspak ersätter den klassiska ratten och förbättrar truckens körkomfort och intuitiva styrning. Den optimerar truckens ergonomiska egenskaper och minskar den fysiska belastningen på föraren. Linde Steer Control anpassar automatiskt känsligheten hos reglagen till körhastigheten för maximal precision vid alla manövrer.
Inbyggd säkerhet: Dieseltruck för ”Vision Zero”
När det gäller säkerheten överlämnar vi inget åt slumpen. ”Vision Zero” – inga olyckor vid arbete inom materialhantering – det är det slutgiltiga målet. Därför har vi förbättrat dieseltruckarna i de nya serierna på sätt som varaktigt minskar olycksrisken. En väl genomtänkt konstruktion, perfekt sikt och många varnings- och assistanssystem ger en optimal känsla av säkerhet, både inne i och utanför trucken. Det är bara när föraren känner sig säker som trucken kan utnyttjas med maximal produktivitet.
Optimal sikt
Hos de nya serierna med lastförmåga från 2 till 5 ton chassi, hytt och mast konstruerats så att föraren har fri sikt över last och omgivning i alla lägen. Den smala masten och A-stolpen och den nedsänkta frontplåten ger bättre sikt framåt, och tack vare de smala tvärstagen i takkonstruktionen och pansarglastaket (tillval) har föraren god sikt även uppåt. Kamerorna runt trucken ger så klart också ett större synfält.
Konstruerad för hög säkerhet
Passiv säkerhet i en klass för sig hos Lindes truckar: Ramkonstruktionen har extremt robusta sidokjolar, som fungerar som skydd vid påkörning. Truckens låga tyngdpunkt och den högt upphängda styraxeln minskar tipprisken. Dessutom ger de ovanliggande lutningscylindrarna och den vridstyva mastkonstruktionen en hög restkapacitet samt säker och finkänslig lasthantering, även på höga höjder.
Stabil och med god sikt
Många säkerhetsfunktioner bidrar till att minska mängden användningsfel. Tack vare den automatiska parkeringsbromsen stannar trucken säkert på ramper och i lutningar, vilket gör att föraren kan stiga ut utan risk. Alla truckar utan tillvalshytt har som standard en elektronisk bältesövervakning. Den gör att trucken bara kan köra i kryphastighet om föraren inte använder bältet. För bättre sikt och extra säkerhet kan H20 – H35 och H35 – H50 dessutom extrautrustas med olika varnings- och belysningslösningar, som Linde LED Stripes, Linde TruckSpot och Linde VertiLight.
Flitiga hjälpredor
Diesel- och gasoltruckar:na i de nya serierna är fabriksutrustade med Linde Curve Assist. Systemet anpassar hastigheten efter styrutslaget, vilket minskar tipprisken i kurvor. Som standard levereras trucken även med Linde Load Assist, som utvärderar restkapaciteten och därmed minskar risken för tippolyckor. För extra säkerhet kan du komplettera med Linde lastviktsindikering och assistanssystemen Linde Safety Pilot och Linde Safety Guard .
Väl rustad för framtiden: Dieseltruck med uppkopplingsmöjligheter
Data är hårdvaluta i framtiden, speciellt när det gäller materialflödet i moderna företag. Därmed kan alla prestandadata analyseras med programvara. Tack vare den fabriksmonterade dataöverföringsenheten kan trucken enkelt integreras i fleet management-system som Linde connect . Det ger effektivare användning av trucken, mer exakt underhåll och tillförlitligare kostnadskalkyler.
Maximal effektivitet: kortare stilleståndstider, ökad kapacitet
Diesel- och gasoltruckarna H20 – 35 och H35 – H50 är de effektivaste motviktstruckarna i sin klass. Det garanterar dels det beprövade hydrostatiska drivningssystemet, som gör att föraren och trucken kan fungera tillsammans som en enda intuitiv enhet. Men även den robusta konstruktionen och servicevänliga designen hjälper till att hålla stilleståndstiderna till ett minimum. Den höga prestanda framgår också av det faktum att de nya modellerna är överlägsna konkurrensen vad gäller totalkostnadsberäkningen.
Drivning för optimal hanteringsskapacitet
Över decennier har Linde Material Handling skapat ett perfekt drivningssystem, som ger en exakt och finkänslig styrning av motviktstrucken. Detta bygger på den överlägsna hydrostatiska drivningen.
Det stängda och underhållsfria hydrauliksystemet överför kraften från industrimotorn till drivhjulen och lyfthydrauliken utan kraftförluster, så att föraren i varje arbetssituation vet exakt hur mycket kraft som står till förfogande. Det säkerställer maximal hanteringsskapacitet till minimal bränsleförbrukning. Dieseltruckar från Linde Material Handling toppar sedan flera år listan över de truckar som ger lägst utsläpp på marknaden. Nya H20 – H35 och H35 – H50 uppfyller avgasstandarden Euro 5.
Underhållet kan vänta
Störningar på grund av stilleståndstider och underhållsarbete kostar tid, pengar och tålamod. Tack vare den robusta konstruktionen och servicevänliga designen kan du räkna med minimala stilleståndstider för diesel- och gasoltruckarna i de nya serierna. De kraftiga sidokjolarna fungerar som krockskydd och förhindrar skador vid påkörning. Den nya industrimotorn är också extremt kraftig. Istället för vanliga kamremmar, som i bilar, har den t.ex. kuggväxlar som kräver lågt underhåll. Dessutom övervakar Engine Protection System (EPS) motorn och skyddar den mot överbelastning.
För snabbt och enkelt underhåll har vi förbättrat åtkomligheten till viktiga komponenter genom avtagbara skydd och större serviceöppningar. Truck Health Monitoring ger omfattande störningsövervakning och snabbare fellokalisering. Dessutom överförs felkoder, vilket möjliggör en första diagnos. Det underlättar för serviceteknikern att ta med sig rätt reservdelar till reparationen.
En truck som betalar sig
När man tittar på prestandadata hos de nya truckarna framgår det tydligt att de konstruerats för maximal effektivitet. Ett certifierat prestandatest visar att truckarna kan transportera samma lastmängd på kortare tid och till lägre bränsleförbrukning. Modellberäkningar bekräftar att truckarna erbjuder toppvärden för Total Cost of Operation inom sitt segment, till och med vid drifttider på över 20 000 drifttimmar. Förutom truckarnas prestanda har man här tagit hänsyn till underhålls- och personalkostnader.