Semi-automatiserade plocktruckar N20 SA och N20 C SA
Effektivisera orderplocketDen standardiserade plockprocessen idag består till stor del av att truckföraren får gå långa sträckor och manuellt ta upp och lägga ner varorna. Det är inte bara tidskrävande, utan tar också mycket energi som inte skapar något riktigt värde. Med de semi-automatiserade plocktruckarna N20 SA och N20 C SA elimineras antalet onödiga steg personalen tar i plockprocessen.
Öka prestandan med automation
Som ett komplement till den mänskliga arbetskraften spelar truckarna en central roll för att optimera plockprocessen. Att truckföraren måste gå fram och tillbaka mellan truck och ställage är en av de mest arbetsintensiva uppgifterna i lagerarbetet. Även det manuella arbetet att plocka upp och lägga ned varor är en tidskrävande och slitsam uppgift som tar mycket energi från medarbetarna. Det finns stora optimeringspotentialer genom att automatisera dessa steg.
Det är här de nya semi-automatiserade plocktruckarna N20 SA och N20 C SA kommer väl till hands. Truckarna minskar gångsträckorna och behovet av att gå in och ut ur dem, vilket har en direkt påverkan på hanteringskapaciteten och produktiviteten i lagret då varje steg som truckföraren slipper ta ökar effektiviteten och plockningsfrekvensen. Vid utvecklingen av de nya plocktruckarna genomfördes tester med olika plockmetoder, där resultatet visade på en prestandaökning med cirka 20 %, i jämförelse med traditionell manuell plockning. En stor fördel med de automatiserade funktionerna är att de kan integreras smidigt i de befintliga processerna, så att medarbetarna behåller sina vanliga plockningsrutiner, men kan göra det snabbare och säkrare.
Bevisat effektivare
Linde genomförde ett prestandatest med tre vanliga plockmetoder vid utvecklingen av de semi-automatiserade truckarna, för att visa den höga optimeringspotentialen. Resultatet? Effektiviteten ökade med cirka 20 % jämfört med manuell orderplockning.
Två automatiska körlägen att välja på
Den semi-automatiserade driften har två lägen, som täcker de vanligaste behoven vid orderplock. En av de vanligaste processerna i höglager är orderplockning från en hyllsida i taget, där truckföraren följer gången i en U-form. För denna process passar ”Follow me”-funktionen perfekt. I detta körläge följer trucken förarens väg. Stannar föraren så stannar även trucken. När föraren går vidare, fortsätter även trucken. Trucken positionerar sig dessutom direkt med gafflarna vid truckföraren, så att hen bara behöver plocka upp godset och ställa det på pallen, utan någon extra manöver. Fortsatt färd initieras av att truckföraren passerar en viss punkt. Denna punkt kan ställas in via fjärrkontrollen.
I mindre lagerverksamhet passar ”stop-and-go”-funktionen bäst, där trucken kör mitt i gången och kan lastas från båda sidor. Här går truckföraren fram och tillbaka i sicksack mellan de båda sidorna för att plocka upp och lägga ner varorna. Föraren drar nytta av stop-and-go-funktionen genom att skicka trucken i förväg, samtidigt som hen blir kvar på gaffelsidan och därmed får kortare väg att gå. Vid behov kan föraren även köra trucken själv.
Hög säkerhetsnivå
För att de semi-automatiserade truckarna inte ska utgöra en säkerhetsrisk de utrustade med en integrerad högeffektiv säkerhetsskanner i fronten. Skannern känner igen personer och andra truckar och registrerar även hinder som plötsligt dyker upp framför trucken. Det innebär att kollisioner och olyckor undviks. Fjärrkontrollen kommunicerar med truckens fyra antenner via ultrabredband, vilket gör det möjligt att lokalisera föraren på centimeternivå. Det semi-automatiserade körläget minskar dessutom antalet fel och olyckor som kan uppstå när truckföraren konstant får gå in och ut ur trucken. Ett särskilt skydd framtill på stötfångaren förhindrar att förarens fötter hamnar under trucken. Färgindikerande lampor talar om vilket körläge som används. De lyser också när trucken körs i semi-automatiserat läge och varnar när fjärrkontrollen inte är ansluten till trucken. För att skapa en säker och bekväm arbetsmiljö för föraren håller trucken automatiskt ett minsta avstånd på 50 cm till hyllan och stannar i slutet av gången för att förhindra kollisioner med andra truckar.