Världsunika truckar i lagret
AD Bildelar accelererar i nytt centrallagerFrån 7 500 kvadrat på tre våningar i Varberg till 20 000 kvadrat på ett plan utanför Jönköping. AD Bildelar har älskat varje mil av flytten till sitt nya centrallager med effektivare lagerhantering och bättre arbetsmiljö.
Om AD Sverige AB
AD Sverige är en frivillig fackhandelskedja som ägs av de anslutna butikerna och bygger på entreprenörernas kunskap, erfarenhet och engagemang. Kedjan står på två ben – AD Bilverkstad och AD Butik. AD Bilverkstad har 250 anslutna verkstäder över hela Sverige som erbjuder service, reparation, tips och råd för bil- och fordonsägare. AD Butik består av 74 butiker som säljer reservdelar, tillbehör och mycket annat för bilen. AD Sverige tillhör inköpsorganisationen AD International som finns i 33 länder.
Källa: adbildelar.se
När AD Bildelar växte ur sitt tidigare centrallager i Varberg ville man bygga nytt i västkuststaden.
– Vi försökte in i det längsta, men kommunen kunde inte förse oss med en ny tomt. Så omkring årsskiftet 2015-16 började vi titta efter att etablera centrallagret på annan ort, säger Jörgen Edentoft, lagerchef.
Valet föll på Jönköping, ett av Sveriges främsta logistikcentra. I april 2017 startade bygget och den 1 februari 2018 invigdes det nya lagret på Stigamo industriområde längs E4:an söder om Jönköping.
Jörgen har varit lagerchef på AD Bildelar sedan 2008, och för honom är skillnaden mellan det gamla och nya lagret som natt och dag.
– I Varberg var lagret utspritt på tre våningar. Personalen gick med vagnar och plockade artiklar och hade bara en enda hiss för att transportera produkterna till utlastningen. Här har vi allt på ett plan och personalen åker truck hela tiden. Även om vi bara har varit i lokalerna ett par månader, märks det redan att effektiviteten är mycket högre. Och arbetsmiljön, den är rena paradiset i jämförelse.
Siktar på att växa
AD Bildelar hyr lagret och bemannar det med egna medarbetare samt personal från bemanningsföretag i starten.
– Målet är att enbart ha egna anställda när vi kommer igång på allvar. Vi har ett ganska jämnt leveransflöde, utan några toppar och dalar, och räknar med att klara oss med cirka 20 anställda, förklarar Anton Östman, plats- och personalchef.
Åtminstone inledningsvis, för AD vill växa i Stigamo och har option på att utöka lagerytan med ytterligare 20 000 kvadratmeter. Då lär det behövas både fler medarbetare – och fler truckar.
Vi valde Linde för att personalen gillade de truckarna bäst
Anton Östman, plats- och personalchef AD Bildelar
En unik truckflotta
Sedan starten i Stigamo är det Lindetruckar som gäller för AD.
– Personalen var mycket involverad i beslutet, vilket är rimligt eftersom det är deras arbetsplats. Vi diskuterade andra varumärken också, men valde Linde för att personalen gillade de truckarna bäst, säger Anton Östman.
Det som framför allt fällde avgörandet var skjutstativtrucken X-Range.
– Sikten är den stora fördelen. Plus att förarna sitter bekvämt och att trucken inte har något dödmansgrepp, säger Jörgen.
Idag rullar tre X-Range hos AD, varav två med gaffelspridning. Flottan i övrigt består av fem V08 för plockning i ställage, två D12-staplare samt sex ePicker för mindre produkter. ePickern är unik och finns ingen annanstans i världen.
Andreas Fritzon, säljare på Linde, förklarar:
– Den är specialbyggd för AD. Vi har tagit bort ryggstödet och gjort den bredare genom att bygga på en platta som gör att föraren slipper gå av trucken vid plockning. Föraren får bättre räckvidd, både för att plocka och för att ställa produkten bakom sig på hyllorna som är fästade i trucken. Konstruktionen gör att ergonomi och arbetsmiljö blir mycket bättre. Skillnaden är otrolig.
Ergonomi och arbetsmiljö i fokus
Just ergonomi och arbetsmiljö har varit viktigt för AD vid valet av truckpark.
– Vi har den truckpark vi vill ha och behöver, säger Jörgen. En sådan truck som X-Range ligger många år före alla andra. Den är otroligt smidig, liten och kompakt. Perfekt i vår hantering.
– Connect är installerat på alla truckar, komplett med krocksensor och analysdel. Det är ett väldigt bra verktyg för att få ner kundskador och hålla koll på flottan. När det gäller säkerhet har vi grindar på alla V08:or och BlueSpot som standard.
Redo för framtiden
Andreas Fritzon berömmer AD Bildelar för det sätt de skött inköpet av truckar.
– De är pålästa och har planerat inköpet bättre än många andra. AD har tänkt på allt och har gått all-in även för annan utrustning i lagret. I och med investeringen i Stigamo är AD Bildelar rustat till tänderna inför framtiden. Det nya lagret innebär stora möjligheter att utöka sortimentet och bli en ännu starkare konkurrent till de mer centralstyrda kedjorna. Det ”fria alternativet” i branschen lär höra tala om sig ännu mer framöver.
– Det här är det största vi någonsin gjort. Satsningen har lyft hela kedjan. Nu kan vi gasa lite, säger Jörgen Edentoft med ett leende.