Så fick Linde E160 inbitna dieselfantaster att tänka om
Tyst men kraftfullEn eldriven truck för tung last, fungerar det verkligen? Det frågade man sig hos Asset VRS, en ledande brittisk leverantör och tillverkare av fordonsbarriärsystem. Snabbt efter det att Linde E160 började användas framträdde litiumjonkraftpaketets stora fördelar.
Asset VRS största anläggning i Storbritannien: På de cirka 57 000 kvadratmetrarna i Newport i Wales, några minuter med bil öster om Cardiff, lagras plankor särskilt avsett som motorvägsbarriärer och här förbereds de också för leverans. De upp till 12 meter långa komponenterna är inga lättviktare. Beroende på transportmetod belastar man truckens gafflar med hela 14,5 ton. ”Vi leverera också betongelement på mellan 4 och 8,5 ton”, förklarar platschefen Gavin Teague. Hittills har man förlitat sig på dieseldrivna truckar med vanligen 10 eller 16 tons lastförmåga.
Företaget vill gradvis minska sina CO2-utsläpp och strävar efter att göra sina verksamheter miljövänligare. Bland annat ska både vindkraftverk och solcellspaneler installeras vid anläggningen för generering av egen grön el. Det låg då de ansvariga nära till hands att också prova nya vägar inom logistik. Det ledde Asset VRS direkt till Linde E160 med litiumjonbatteri. ”Vi var mycket förväntansfulla, med också skeptiska till om trucken verkligen skulle klara av våra transporter”, påminner sig platschefen Gavin Teague.
Bibehållen kapacitet och högre säkerhet
Den första ögonöppnaren fick Asset VRS logistikexperter redan när trucken levererades. ”Eltruckens storlek överraskade oss, för den var mycket kortare än dieselvarianterna”, berättar Gavin Teague. Och redan efter de första uppgifterna framgick det att det eldrivna kraftpaketet kunde hålla jämna steg med dieseltruckarna och särskilt utmärkte sig för sin säkerhet: ”Den helt inglasade förarhytten gav betydligt bättre sikt. Med den specialutformade motvikten går det att se hela bakdelen på trucken”, berättar Teague. ”Samtidigt arbetar den eldrivna trucken så tyst att vi enkelt kan tala med varandra. Det gör kommunikationen enklare och tydligare, eftersom vi inte behöver gestikulera på samma sätt som med dieseltruckarna.”
Bättre koncentration vid längre arbetspass
Den låga bullernivån gynnar förstås Teagues kollegor. De behöver inte bära hörselskydd, och de minskade vibrationerna minskar uttröttningen under längre körningar. ”En entydig och stor vinst för både hälsa och säkerhet”, bekräftar Gavin Teague och tillägger: ”Efter tre månaders provkörningar kan jag säga att processerna har gynnats redan från dag ett, och att inga störningar eller problem har rapporterats.”
Och hur fungerar batteriladdningen?
”Jag ska erkänna att jag var lite nervös när det gällde truckens laddningsbehov och att många laddningar skulle krävas”, säger platschefen. ”Men vi upptäckte snabbt att laddningen gott och väl räcker till ett helt skift på 10 timmar. Ibland är batteriet till och med laddat till 50 procent när skiftet är slut. Själva laddningen är enkel: I slutet av skiftet ansluts trucken till laddaren, och nästa morgon är den fulladdad och klar att användas.”
Asset VRS
Asset VRS är en ledande brittisk leverantör och tillverkare av fordonsbarriärsystem. Företaget ingår i Hill & Smith-koncernen och erbjuder omfattande monteringstjänster för både tillfälliga och permanenta motorvägsbarriärer från strategiska platser i Storbritannien och Irland. Huvudlagret ligger i hamnområdet i Newport i Wales och det finns andra anläggningar i bland annat Southampton, Sevenoaks (Kent), Nottingham, Wigan, Glasgow, Belfast och Dublin.