Dynamic Mast Control på PostNords nya truckar
29 maj 2017
Den första tanken är – hur är det möjligt? För inte kan väl svajningen på en skjutstativtrucks mast åtta och en halv meter upp i luften med en last på 1 400 kg avstanna på en och en halv sekund? – Tack vare DMC är det inga problem, säger Erik Tjernström, truckförare på PostNord TPL i Norrköping.
Enligt Jordbruksverket åt vi svenskar 16 kilo godis per person 2016. Mest i världen. Den som vill veta var en stor del av sötsakerna hanteras innan de landar i butikshyllorna ska bege sig till Ostkustterminalen i Norrköping. Den drivs av PostNord TPL som arbetar med tredjepartslogistik. Bland kunderna finns Cloetta-ägda Candyking med mer än 500 sorters lösviktsgodis i sortimentet.
– Vi levererar till mottagare över hela Norden samt Ikea-varuhusen i Europa. 70 ton konfektyr per dag. 250 dagar om året, säger Niclas Lindh, logistikenhetschef.
Höghöjdslagret är som en skattkammare, åtminstone om man är lagd åt godishållet. Pall efter pall, packade med plastlådor fyllda av allt lösviktsgodis som tänkas kan. Från golv till tak, i alla färger och former. Det är som världens största godisbutik och man kan bara tänka sig hur ont i magen man skulle ha om det var fritt fram att smaka på godsakerna. Men nu är det inte fritt fram – och förresten är det inte för godiset vi är där.
”Jag får mer kontroll med DMC”
I början av 2017 levererades sex nya skjutstativare till Ostkustterminalen. Fem av dem var utrustade med DMC (Dynamic Mast Control) och drygt två månader senare har Erik Tjernström bara gott att säga om den nya funktionen.
– Jag kör truck varje dag och lyfter hela tiden på hög höjd. Tidigare, när vi inte hade DMC, svajade masten ganska länge innan den stabiliserades. Det var ganska läskigt, och jag fick vänta tills svajningen stannade innan jag kunde ställa in godset. Med DMC är det stor skillnad. Masten slutar svaja nästan direkt, och det blir lättare, säkrare och effektivare att hantera godset. Jag får mer kontroll och dessutom sparar jag tid på varje lyft.
Ökad riskmedvetenhet
På Ostkustterminalen står säkerheten i centrum. Flera gånger om året görs riskanalyser, vilket lett till att man inom kort startar workshops för att minimera tillbud i produktionen, till exempel kollisioner och påkörningsskador.
– Vi har riskgenomgångar och egenkontroller varje vecka ute på lagret för att identifiera om och var det finns rasrisker och om skador eventuellt inte är rapporterade. Det arbetet har lett till att personalens riskmedvetenhet har ökat och att anmälningsgraden är hög, säger Niclas Lindh.
Skjutstativarna med DMC är ännu ett lysande exempel på den innovationsförmåga som finns inom Linde. Högre lyfthöjder ställer också högre krav på skickligheten hos truckföraren. Med stativet helt upplyft, blir svängningarna i stativet högre, och med full last ökar dessa svängningar betydligt. Dessutom ökar nedböjningen framåt av stativet vid full last och på full lyfthöjd.
Elektriskt utskjut snabbare än hydrauliskt
DMC är ett elektriskt utskjut av stativet, ett snabbare system än när utskjutet sköts hydrauliskt. DMC känner av svängningarna och går in och kompenserar stativets svängningar och böjningar automatiskt genom precisa och mjuka rörelser i utskjutet. Systemet gör detta snabbt, exakt och energieffektivt. Det innebär att den som kör en skjutstativtruck försedd med DMC inte behöver vänta på att masten ska sluta svaja och nedböjningen upphöra. Därför kan pallarna placeras snabbare, säkrare och mer enhetligt. Och när föraren hämtar en pall med last från ställaget, kommer gafflarna alltid att vara helt införda i pallen på första försöket, vilket resulterar i snabbare hantering samt mindre risk att skada ställage eller last som är staplad bakom pallen.
Förutom DMC är de nya skjutstativtruckarna på Ostkustterminalen utrustade med andra säkerhetsfunktioner. Patrik Andersson, Key Account Manager på Linde, berättar:
– Truckarna har hydrauliska gafflar som gör att man kan lasta två pallar samtidigt.
De är också utrustade med kamera och monitor vilket gör att föraren ser bra på höga höjder. En annan säkerhetsfunktion är laserpekaren som visar var pallen befinner sig i förhållande till ställaget. Det gör det mycket enkelt för föraren att skjuta in gafflarna direkt i pallen. På truckarna finns det också en millimeterräknare som även den underlättar för föraren vid hantering av pallen i ställaget.
”Vi vill ha det senaste”
Niclas Lindh är nöjd med nykomlingarna i truckflottan, som förutom de fem R16 HD (Heavy Duty), även består av 15 plocktruckar.
– Vi vill alltid ha det senaste på marknaden ur ett säkerhetsperspektiv. En teknik som stabiliserar laster på hög höjd är det senaste, och den här investeringen ligger helt i linje med vår säkerhetsfilosofi.