Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Litiumjonteknik övertygar Emons

System: changed
Eltruck från Linde Material Handling i arbete hos Emons

Hur skulle man kunna utforma intralogistiken mer ekonomiskt, rent och hållbart? För Emons Spedition GmbH var svaret solklart: I styckegodslagret Großbeeren i Tyskland bytte man ut alla gasdrivna truckar till litiumjon-truckar.

Mellan Berlin och Potsdam klockan 6 på morgonen: Hos Emons är det redan full fart. Lastbil efter lastbil svänger in på transportbolagets område. Hit kommer varor från hela Tyskland för vidare transport till huvudstaden och huvudstadsområdet. ”Vi arbetar dygnet runt, fem och en halv dagar i veckan. Det blir alltså en hel del timmar”, säger speditionschefen Michael Nätsch.

För att den hektiska verksamheten ska löpa friktionsfritt krävs självklart en effektiv truckflotta. ”Medarbetarna lastar av lastbilarna, organiserar varorna i hallen och lastar därefter på nya lastbilar med truckarna. Kort och gott: Våra truckar jobbar i praktiken dygnet runt.”

Medarbetarna i fokus

För detta utmanande arbete använde detta medelstora företag sig av Linde-truckar med en lastkapacitet på 1,6 till 2,0 ton som drevs med vanlig gasol. När det var dags att byta några av dessa truckar provade man även en litiumjontruck från en tillverkare i Asien. ”Redan efter ett par dagar märkte vi att den inte passade oss alls”, berättar truckföraren Peter Weiss: ”Trucken var extremt oprecis i lasthanteringen. När mina kollegor och jag ska flytta varor från A till B när det är väldigt trångt, är vi tvungna att jobba på centimetern för att inte skada varorna.” Hans speditionschef fyller i: ”Feedbacken från våra medarbetare är viktig för oss. Till syvende och sist kan de bara göra ett toppjobb om de har topputrustning.” Denna konsekventa inställning till personalens behov var till slut det som gjorde att Emons valde en litiumjontruck från Linde Material Handling.

”Med dubbelpedalstyrning och Linde Load Control visste vi ju redan att det var det vi ville ha även hos eltruckarna.” Inte så konstigt alltså att den provtruck som en av Lindes återförsäljare tillhandahöll – en Linde E18 Li-ION – blev omtyckt redan från start.

Säker lasthantering i trånga utrymmen med eltruckarna från Linde Material Handling

Att ersätta de gasoldrivna truckarna med blysyratruckar var dessutom inte ett alternativ för Emons. Logistikproffsets motivering: ”Dels på grund av platsbehovet för ett jämförelsevis omständligt batteribyte, dels på grund av laddningscyklerna för dessa batterier, som inte alls passade vår användningsprofil. Dessutom är de relativt temperaturkänsliga.”

Framgångsmodell(er)

Sedan nästan tre år surrar Linde E16 till E20 med litiumjonbatterier säkert och väldigt smidigt tack vare trehjulsvarianten genom logistikhubben hos Emons i Brandenburg. Ytterligare en truck med förbränningsmotor ska snart bytas ut och då återstår bara en gasoltruck som back-up. ”Utifrån vårt exempel har numera även andra Emons-anläggningar ställt om till litiumjontruckar”, berättar Michael Nätsch. De moderna truckarna får sin energi från ett 16,3 kWh starkt litiumjonbatteri. ”Den här mellanstora batteristorleken möjliggör en basanvändningstid på åtta timmar, vilket passar oss perfekt”, säger speditionschefen. Under rasterna snabbladdas truckarna smidigt, så att föraren hela tiden har tillräckligt med kör- och lyftprestanda att förfoga över.

När det gäller prestanda har litiumjontruckarna inget att skämmas för i jämförelse med de med förbränningsmotor: ”Med 2 500 driftstimmar per år och truck ställer vi höga krav på våra truckar. Men det klarar de utan att klaga”, berättar Michael Nätsch.

Tre laddare räcker gott och väl för vår flotta, så det finns alltid tillräckligt med truckar för jobbet. Omställningen från att byta gasolflaska till snabbladdning var inget problem.

Snabb laddning tack vare litiumjonteknik från Linde Material Handling

Eftersom ekonomin dessutom går ihop och elkostnaderna ligger klart under kostnaderna för gasolen, är omställningen en riktig framgångssaga för alla inblandade. ”Precis som tidigare löper allt smidigt med Linde-truckarna. Men tack vare litiumjonbatterierna är det nu tystare, renare och även mer ekonomiskt”, sammanfattar Michael Nätsch nöjt. Ibland kan det löna sig att våga göra en systemförändring – framför allt när man vet att allt kommer att bli ännu bättre efteråt …

Elektriska motviktstruck E20 från Linde transporterar varor på Emons lager.

Emons Spedition

Tyska Emons Spedition GmbH startades 1928 i Köln och är ett transport- och logistikföretag med över 100 anläggningar världen över. Bara i Tyskland drivs 24 filialer och en av dem är Großbeeren i Brandenburg. I logistikhubben där arbetar runt 125 medarbetare med att organisera avlastningen av styckegods för staden Berlin samt förbundslandet Brandenburg, innan varorna skickas ut till kunderna med Emons distributionsflotta. Företaget byter successivt ut sina Linde-truckar från gasol till litiumjonbatterier. Idag består truckflottan av nio Linde-truckar: sju E16 till E20 med litiumjonbatteri samt två gasoldrivna motviktstruckar inom samma lastkapacitet, varav en inom kort kommer att bytas ut mot en litiumjontruck. Alla Linde-truckar är utrustade med den beprövade Linde BlueSpot™ samt ergonomiska Super Comfort active seat med sätesvärme och luftfjädring. Det är Linde MH-nätverkspartnern TRAFÖ GmbH som sköter underhåll och reparationer utifrån ett fullserviceleasingavtal.