Ett bryggeri av världsklass kräver truckar av världsklass
9 okt. 2015
När Mikael Karlsson berättar om Spendrups använder han ofta ordet ”familjen”. Inte enbart för att Spendrups är ett familjeföretag, utan också för att de som jobbar för företaget verkar känna sig som en del av en stor och framgångsrik familj. En familj som har gjort en lång resa.
Spendrups
Spendrups är ett familjeföretag som funnits i över 100 år. Idag arbetar fjärde generationen Spendrup i företaget. Bland företagets varumärken finns Spendrups Bryggeri, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, El Coto och Gallo. Spendrups grundades 1897, har idag cirka 900 medarbetare och omsatte 2014 cirka 3,3 miljarder kronor. Spendrups produktionsanläggningar ligger i Grängesberg och Hällefors. I Spendrupskoncernen ingår även de tre dotterbolagen Spring Wine & Spirits AB, Hellefors Bryggeri AB samt Gotlands Bryggeri. Spendrups Bryggeri AB är ett helägt dotterbolag till Spendrup Invest
Mikael Karlsson är driftansvarig för in- och utlastning på Spendrups gigantiska lager i Grängesberg. Lagret är en del av den generalplan som företaget följt sedan 2010. Den har bland annat inneburit att man har lagt ner tillverkningen i Wårby utanför Stockholm och satsat på två orter, Grängesberg och Hällefors. Samtidigt har det skett ett generationsskifte i företaget och närmare 1,5 miljarder har investerats i verksamheten.
– Familjen har bestämt sig får att gå ”all in”. Men man gör det med kontroll, med vett och sans, för att inte äventyra företagets existens, säger Mikael Karlsson.
Spendrups är Sveriges största bryggeri i volym räknat, men inte i vinst. Att satsa hårt på en anläggning, Grängesberg, och öka automationen inom produktion, lager och logistik beräknas ge en ökad vinstmarginal.
– Konkurrensen är hård. Ölmarknaden växer enormt, mycket tack vare mikrobryggerierna. Det gäller att vi anpassar oss till marknaden, till exempel genom att skapa starka varumärken som Gotlands Bryggerier. Det är vi bra på.
Mariestads och Norrlands Guld är två av Spendrups varumärken som står på egna ben. På vattensidan tillhör Loka de starkaste varumärkena på marknaden. Andra varumärken som Spendrups hoppas mycket på är Melleruds och Grängesberg, som i allra högsta grad är lokalt förankrat.
– Långsiktighet och kvalitet är oerhört viktigt för oss, säger Mikael Karlsson och tillägger med ett leende:
– Vi må bo på vischan, men kräsna är vi.
Kvalitetstänkandet går som en röd tråd genom verksamheten; från produktion till uppbyggnaden av höglagret och valet av truckar.
Höglagret har ca 45 000 pallplatser, 12 krangångar och har varit i full drift i två år.
Spendrups har valt att satsa på ”just in time” utlastning. Vilket innebär att lasten körs fram på utlastningsbanorna när chauffören anmäler sig på område. Sedan på utlastningen så får chauffören visuellt tillgång till 16 pallar men åtkomst till en i taget, av ett helt lass någonstans mellan 33-100pall. Vid enskild peek dag så har ca 100 fullastade ekipage lämnat Grängesberg. Tittar man sedan på en kanal till Gränshandeln har en peek vecka legat på ca 50 ekipage till Gränsen.
– På logistik i Grängesberg använder vi mest mindre truckar till skillnad emot Logistik i HLF och produktion Grängesberg, förklarar Mikael.
Linde har varit med under en del av Spendrups långa resa. Vad var det som gjorde att Spendrups valde Linde för en andra avtalsperiod?
– Det är ett känt märke som uppfyller de krav som vi har på truckar i vår tuffa miljö. Vi kör hårt med våra truckar och Linde truckar har visats sig hålla bra under dem miljöerna, det är ett tecken på kvalité. Tittar man inför denna förhandling så var Linde ett känt koncept där vi vet vad vi skulle kunna förvänta oss.
Han fortsätter:
– Vår truckpark är en del av vår produktion. Den, och mycket annat, gör att vi klarar av att leverera de volymer vi ska. Det är extra viktigt nu, eftersom vi har färre produktionsenheter och därför är mer sårbara.
Resan fortsätter. Spendrups har en uttalad vision att vara ett bryggeri i världsklass. Linde Material Handling är den av den visionen. En del av familjen.