Hos PostNord TPL i Norrköping
Flexibla lagerlösningarHos tredjepartslogistikoperatören PostNord TPL i Norrköping är tempot högt. Truckflottan och truckförarna ser dagligen till att materialhanteringen på det enorma lagret bedrivs effektivt, säkert och miljömässigt hållbart.
POSTNORD TPL, NORRKÖPING
PostNord TPL är en marknadsledande aktör inom tredjepartslogistik. PostNord har jobbat med logistik i cirka 40 år. Lagret i Norrköping består av två enheter, Handelö 2 och 3.
Handelö 2
I Händelö 2 hanteras sport- och frtitidskläder. Kunden har funnits i huset i drygt fyra år. 4,5 miljoner rader hanteras om året.
Storlek: 23 000 kvm, 12 meter högt.
Lagerplatser: 74 000 i Cubin automatlager, 25 600 i smalgångslager, 6 000 i ställage.
Handelö 3
I Händelö 3 hanteras produkter för byggbranschen. Denna kund har funnits i huset i drygt 13 år. 200 ton produkter hanteras per dag.
Storlek: 25 000 kvm, 13 meter högt.
Lagerplatser: 13 000, inklusive småplock och fristapling.
Idag har PostNord TPL över 300 Lindetruckar som arbetar tillsammans med personalen. Jan Andersson jobbar som driftsupport i verksamheten och ansvarar för lagret i Norrköping.
- Vi har valt Linde som leverantör för att de har kommit längst med sitt säkerhetstänk och erbjuder ett brett sortiment. Idag har vi använt Lindes lösningar i cirka 20 år och som de ser ut nu vill ingen vara utan Lindetruckar, berättar Jan.
Hög säkerhet tack vare fleet management-systemet Linde connect
På PostNord är alla truckar utrustade med Lindes olika säkerhets- och övervakningssystem. Truckarna är alla välservade. Den dagliga tillsynen via Linde connect är i sig en inledande säkerhetskontroll inför varje arbetspass.
Att ha kontroll på en stor flotta är A och O, ur både effektivitets- och säkerhetssynpunkt. Lindes fleet management-system connect ger exakt den information som behövs för att hantera truckflottan. Alla nya truckar som levereras till PostNord är utrustade med Linde connect. Janne Andersson har blivit något av en expert på connect under åren.
- Tack vare Linde connect så vet vi att våra förare alltid utför den dagliga tillsynen och får de bästa och säkraste förutsättningarna att köra trucken, förklarar Janne.
Ergonomi i fokus
Nästan inget är så förknippat med Lindetruckar som ergonomi. Truckarna är kända världen över för sin förarkomort, oavsett vilken truck det gäller. Avfjädrande förarplattform och så Linderatten, som liknar ratten på en go-kart, är några ergonomiska funktioner som avlastar förarna fysiskt och mentalt.
- Man känner sig fräsch efter en arbetsdag. Man kan sitta länge utan problem. Jag känner mig trygg och truckarna är lättstyrda. Skulle det komma någon felkod så saktas trucken ned direkt, berättar Samuel, truckförare hos PostNord.
PostNord och Linde Material Handling växer tillsammans. Från cirka 50 truckar i början av samarbetet har truckflottan växt till cirka 300 truckar enbart i Norrköping.
- Vi har ett tryggt samarbete med Linde. Det är viktigt för oss att ha en pålitlig och innovativ samarbetspartner, på så vis blir vi ett vinnande lag, avslutar Janne.