Matsmart utökar sin truckflotta
Klimatsmarta maträddareDagligen slängs mängder av mat, inte för att den blivit gammal eller förstörd. Det är helt felfri, perfekt mat som slängs på grund av överproduktion, felmärkning, byte av förpackningar, att det är säsongsvaror eller liknande. Ofta rör det sig dessutom om skafferivaror som håller långt efter bästföre-datumet. Vi har hälsat på hos Matsmart, som växer så det knakar genom att rädda mat från att slängas.
Lose-lose blir win-win
Matsmart
Går under namnet Matsmart i Sverige och Finland medan de heter Motatos i Danmark och Tyskland.
Grundat: 2014
Anställda: ca 170 (mars 2020)
Omsättning: 277 miljoner (2018)
Lager och distribution: Katrineholm
Huvudkontor: Stockholm
Leveranser: Omkring 4 300 order – totalt cirka 120 000 produkter per dag (mars 2020).
Detta är ju inte bra för någon, allra minst för miljön och klimatet. Det var det som grundarna Erik, Karl och Ulf såg 2014 när de drog igång verksamheten i en källare. Sedan dess har Matsmart vuxit i det närmaste explosionsartat. Idag finns även nätbutiken i Finland, Danmark och Tyskland – där lanseringen just nu är i full gång. Källarlokalen har bytts mot ett höglager i Katrineholm på 7 500 m2, och snart utökas det med ytterligare 2 500 m2. Under 2020 siktar bolaget mot en halv miljard i omsättning och i skrivande stund är de 130 medarbetare på lagret i Katrineholm och cirka 40 på huvudkontoret i Stockholm.
Matsmarts affärsidé och vision om en värld utan matsvinn fyller en viktig funktion på marknaden. Producenterna kan, utan att behöva slänga, bli av med varor de av olika skäl inte kan eller vill sälja på den vanliga marknaden – och kunderna kan göra riktigt bra affärer. Idén har funnits och finns i andra former, men det Matsmart gjort är att ha skapat en ny försäljningskanal och en logistisk lösning som underlättar för såväl kunder som leverantörer. Den har ständigt utvecklats och förfinats sedan starten. Och det gör den fortfarande varje dag i stort och smått.
120 000 produkter per dag
Idag hanteras omkring 4 300 order om dagen. Inte unikt mycket om man jämför med andra näthandlare, men när vi lägger till att det är i genomsnitt 28 produkter i varje order, att de behandlar drygt 60 000 orderrader per dag. och skickar iväg över 120 000 produkter per dag – då är det inte många i Sverige som är i närheten. Conrad Edgren som är Chief Logistics Officer, CLO, intygar att det är ett högt tempo, både i det dagliga arbetet att distribuera varor och med att ständigt utveckla verksamheten.
– Det händer verkligen något varje dag. Det kan vara medarbetare som kommer med förslag på förbättringar som gör arbetet mer effektivt. Just nu testas till exempel en idé om hur vi kan vika upp kartongerna effektivare, för att spara tid för plockarna när de ska fylla vagnarna och starta sina rundor. Och vi letar verkligen sekunder överallt för att förbättra flödet och underlätta för alla anställda. Idag plockar varje person åtta order per runda på sina rullvagnar, de går nästan en och en halv mil varje dag och vagnen väger omkring 120 kilo mot slutet av varje runda, så visst sliter de. Och det blir trångt i gångarna. För att kunna öka leveranserna var vi tvungna att göra något. Så nu har vi beställt 18 dragtruckar, av den helt nya Linde P40 samt 110 plockvagnar till dem. Hela vår utveckling går extremt snabbt, och vi måste hänga på för att inte slå krokben på oss själva. Kommer vi igång som beräknat med dragtruckarna, kommer det vara tre månader från idé till implementering!
De nya truckarna kommer att förändra arbetet totalt för många av våra anställda
- Varje truckförare kommer kunna plocka 40 order per runda, sedan har vi andra som förplockar i gångarna för att sedan lastas på trucktågen som kör i yttervarv och hämtar upp alla order. De nya truckarna kommer inte innebära personalnedskärningar, utan snarare ändrade arbetsuppgifter och en bättre arbetsmiljö. Samtidigt ökas flexibiliteten och kapaciteten. Conrad räknar med att plockkapaciteten kommer att öka med minst 18 procent.
Tätt och givande samarbete
– Vi har ett nära samarbete med Linde, framförallt vår kontaktperson Ulf Pettersson, och vi har hittat den bästa lösningen för oss och vår situation. Under våren har även ett femtiotal av våra anställda gått Lindes truckutbildning, som genomförts på plats hos oss. Vi tror verkligen på den här satsningen, men det är troligen bara ett första steg i utvecklingen. Tillsammans med Ulf och Linde börjar vi redan titta på nästa steg och hur vi ska kunna automatisera delar av flottan framöver, säger Conrad, som är full av idéer på hur hela logistikkedjan och Matsmarts erbjudande kan förbättras ytterligare.