Linde E160 övertygar Liebherr
Oslagbar manövrering – garanterat utsläppsfri
Om Liebherr
Liebherr är en ledande tillverkare av materialhantering inom sjöfarten. Deras produktportfölj omfattar huvudsakligen mobila hamnkranar, fartygskranar och offshorekranar med kapacitet att lyfta upp till 5 000 ton. Produktionsanläggningen täcker en yta på 450 000 kvadratmeter.
Intresset och behovet att använda elektriskt drivna fordon istället för fossilt drivna har blivit allt viktigare för att minska koldioxidutsläppen och miljöpåverkan från transporter. Företaget Liebherr har tidigare förlitat sig på den största truckmodellen från Linde, en dieseldriven H160. Efter en provperiod är de nu trygga med att den kan ersättas med en eldriven motsvarighet.
Att ersätta sin befintliga truck och sätta elektriska Linde E160 i arbete skulle minska Liebherrs CO2-utsläppen med 16,5 ton per år. Trucken fick dock först genomgå en provperiod för att övertyga på riktigt.
- Provperioden av trucken bestod av två delar. I den första fasen testade vi en med traditionella bly-syrabatterier. Trucken körs inte oavbrutet men i tvåskift, efter över tio timmar i drift var vi imponerade över att se att batteriet fortfarande hade mer att ge, förklarar Liebherrs logistikplanerare René Drägert.
Därefter sattes en Linde E160 med litiumjonbatterier på prov. Även här imponerade den med sin uthållighet. En enda batteriladdning räckte för trucken att kunna vara i drift från 05:00 till 22:00. Tiden emellan var tillräcklig för att ladda trucken fullt igen.
Den tysta driften övertygade kollegorna
Förutom att slippa avgaser var en viktig anledning att gå över till el en tystare arbetsmiljö. Truckförarna märkte en stor skillnad när avgaserna försvann och var överraskade över hur tyst trucken var.
- I början var de flesta väldigt tveksamma till att gå över till elektrisk drift, men efter bara några dagar av en tystare, och framför allt utsläppsfri drift, var det tydligt att de inte ville byta tillbaka till den gamla trucken, berättar Teamleader René Splettstößer.
Detta intryck bekräftas av truckföraren Gerd Prief, som körde trucken flitigt under provperioden.
- Den nya förarhytten är så bra utformad och gör körupplevelsen mycket bättre. Tekniken är väldigt responsiv vid lyft- och sänkarbeten. Jag skulle bli väldigt glad om E160 blir den nya standarden här hos oss, säger Gerd Prief.