Bästa möjliga sikt utan A-stolpar
Roadster förser Optimera med optimal säkerhetTruckföraren Gustaf Wallin på Optimera i Rosersberg trivs bra med Linde Roadster. När han sammanfattar fördelarna med trucken är det att den är vass att köra och har bra sikt, och därmed hög säkerhet. Något som är högprioriterat hos den expansiva bygghandelskedjan.
Mer än 350 år har gått sedan Optimeras ägare, franska Saint-Gobain, grundades av kung Louis XIV. Företagets första uppdrag var att producera glas till slottet Versailles utanför Paris. Man får förmoda att det var en prestigefylld uppgift. Likaså får man anta att tankarna kring arbetsmiljö, säkerhet och ergonomi inte var så långt gångna på den tiden.
Säkerhet är en grundsten
Idag är säkerhet och ergonomi grundstenar hos Optimera; från högkvarteret i Malmö till de 53 byggvaruhusen i Sverige. Och givetvis på företagets distributionsanläggningar, som den nybyggda i Rosersberg. Den servar alla Optimera-varuhus i norra Stockholm och har levererat till stora byggprojekt som Mall of Scandinavia och Kungliga Tekniska högskolan.
Truckparken består just nu av åtta Lindetruckar (fyra Roadster E25, två E45, en E70 och en plocktruck).
– Vi har haft Linde i många år, berättar platschefen Emil Dahlberg. Förut hade vi en del dieseltruckar, nu har vi enbart eltruckar för att minimera miljöpåverkan. Det är ett krav från våra ägare.
– Vi har en lång relation, och med Roadstern uppfyller vi de höga krav på säkerhet som finns hos Optimera och deras ägare, Saint-Gobain. Optimal sikt både uppåt och framåt var två viktiga kriterier vid affären, säger Johan Heldenius, säljare hos Linde Region Öst.
Avsaknaden av A-stolpar gör sikten optimal. Det är jätteviktigt när vi hanterar upp till 12 meter långa limträbalkar.
Roadstertruckarna är något av juvelerna i flottan. Omtyckta av förarna för sin goda sikt och inbyggda ergonomiska detaljer.
– Avsaknaden av A-stolpar gör sikten optimal. Det är jätteviktigt, till exempel när vi hanterar upp till 12 meter långa limträbalkar. Då måste föraren se var godset befinner sig och hur han ska manövrera trucken, säger Emil.
Låga insteg är en annan viktig detalj.
– Det skonar knän och höfter. Personalen har truckarna som arbetsredskap. De tillbringar många timmar i dem varje dag, då är det viktigt att de mår bra.
Positiva reaktioner när truckförarna testade Roadster
Truckförarna var delaktiga vid inköpet av Roadstertruckarna.
– Linde kom hit med en ny truck så killarna fick prova, klämma och känna. Det var idel positiva reaktioner. Enda nackdelen med Roadster är att det är lite kallt att köra den utomhus så härs års, men det ordnade vi genom att beställa stolar med värme.
Emil räknar upp fler anpassningar:
– Tillvalslistan blev relativt lång för att truckarna skulle uppfylla vår standard. En av truckarna har en kamera monterad på masten för att sikten ska vara extra bra även på hög höjd. Safety Pilot finns på samtliga fyra, liksom Linde Connect, som gör att vi kan göra dagliga digitala kontroller av truckarna för verksamhetens bästa. Och chaufförerna checkar in och startar sin truck med ID06.
Vi återkommer till säkerhet och ergonomi, och Emil säger:
– Det är högprioriterat hos oss. Vi vill ha så få olyckor som möjligt och är måna om förarnas hälsa. Det finns också en medvetenhet bland förarna att säkerhet och ergonomi är viktigt, vi diskuterar alltid de frågorna vid våra måndagsmöten.
Enkelt val
– Förutom den goda sikten är det låga insteget en sådan där detalj som betyder väldigt mycket. Det gör att hela trucken upplevs som lägre och det minskar belastningen på kroppen. Jag upplever att Lindes konkurrenter inte riktigt hade det tänket, och det gjorde vårt val enkelt.
Att ergonomi och säkerhet är prioriterat märks även ute i den stora lagerlokalen. Inställbara lyftbord, utvecklade i samarbete med en leverantör, förenklar lastningen av gods, liksom vakuumlyftar för lyft av gipsskivor.
Och som om det inte var nog demonstrerar Emil en smart detalj på lagrets stora arbetshäst, Linde E70. Den används framför allt vid hantering av stora gipslaster och är utrustad med tillvalet Oil Quick.
– Vi byter gafflar på den här upp till tio gånger om dagen. Normalt skulle det vara tungt och tidsödande. Men med Oil Quick kan föraren byta gafflar med ett knapptryck från hytten.
Logistiken och materialhanteringen är mycket väl genomtänkt på Optimera. Här finns en medvetenhet kring säker och smidig hantering i alla led; från platschef till truckförare, ja, egentligen ända från ägarhåll. Undrar hur det var med den saken i Versailles på Louis XIV:s tid?
Optimera Bygghandel
Några av Optimeras byggvaruhus har funnits i 200 år, men som varumärke är Optimera ungt. Det etablerades 1996 vid en fusion av fyra aktörer i Norge och Sverige. Nästa milstolpe var när Saint-Gobain förvärvade Optimeragruppen 2005. Optimeragruppen har sedan dess vuxit på den nordiska marknaden och ingår idag, tillsammans med Dahl Sverige AB, i divisionen Saint-Gobain Distribution Nordic. Saint-Gobain är en av Europas största industrikoncerner med produktion och distribution av byggvaror, glasprodukter samt specialprodukter. Saint-Gobain finns i 67 länder, har drygt 170 000 anställda och omsätter årligen drygt 39 miljarder euro. Divisionen Saint-Gobain Building Distribution, med mer än 62 000 anställda och SEK 144 Mdr i omsättning, är den ledande distributören av byggmaterial i Europa och har över 3 600 försäljningsställen i fler än 20 länder.
Källa: optimera.se