Skål för 40 fantastiska år, Kjell!
28 sep. 2017
För 40 år sedan satt Kjell Augustsson på dåvarande vd:n Per-Mårten Erikssons kontor. Anställningsintervjun slutade med att han sålde en dammsugare till Per-Mårten. – Sedan var jobbet mitt, säger Kjell med ett leende.
Dammsugarförsäljningen är givetvis bara en del av sanningen bakom Kjells karriärstart på Linde. Han hade ett par år bakom sig som dammsugarförsäljare på Electrolux, hade lastbils- och bussförarutbildning, ekonomistudier i bagaget och erfarenhet av att köra truck. Allt detta bidrog, plus hans personlighet och inställning till försäljning. Och en dammsugare i bagaget på bilen.
– Per-Mårten berättade att han hade beställt en dammsugare från AEG, men inte fått den. Det var hans fru inte så glad åt. Men du vet, som dammsugarförsäljare hade jag alltid med mig en maskin i bilen. Den hämtade jag och löste Per-Mårtens problem. Sen fick jag skriva på anställningsavtalet.
Löst problem har Kjell gjort åt många kunder genom åren. Han tackar sin bakgrund på Electrolux för mycket av framgångarna på Linde.
– Det var en extremt bra skola. Jag lärde mig en försäljningsteknik som gäller för alla typer av försäljning. En teknik som går ut på att man vill ha olika svar, och utifrån dem välja vilken väg man ska ta för att få till stånd ett avslut med kunden.
Men allt handlar inte om teknik?
– Man måste känna för produkten också. Det gör jag, jag säljer med hjärtat. Dessutom säljer jag världens kanske dyraste truck; en premiumprodukt. Då är det inte priset som avgör om det blir någon affär eller inte, utan andra faktorer.
Som vad?
– Att man ser hela affären, inte bara själva trucken. En totallösning som gynnar kunden på lång sikt, och där vi levererar en flexibel truckpark med tillhörande service, tekniklösningar och finansiering.
Mycket har förstås hänt sedan Kjell for runt med bil och släpkärra och demonstrerade staplare i Mellansverige. Sättet att sälja har förändrats, liksom storleken på affärerna.
– Idag krävs en KAM-avdelning och en stor stab för att hantera de stora affärerna.
Han har varit med och genomfört många stora affärer med några av Sveriges mest krävande industriföretag, bland annat Volvo i Skövde.
– Jag ville tidigt in på industrin och inrikta mig på framför allt försäljning av Lindes motviktare. Så blev det, och där har han haft stor nytta av en av sina styrkor – att bygga relationer.
– Linde vinner på truckarnas produktivitet, stora precision och goda ergonomi. Men man ska komma ihåg att en affär knyts mellan två människor, och då är relationen dem emellan väldigt viktig. Inte bara när avtalet skrivs, utan många år framåt.
Han nämner relationen med Kristian Almedal på Volvo Cars Corporation som en stor förmån:
– Jag har träffat många kunniga truckmänniskor, men Kristian är nog den som kan mest om truckar i Sverige. Han är oerhört noggrann och vi passar bra ihop.
Kjell har alltid velat träffa sina kunder, ansikte mot ansikte, ute i verksamheten. Den personliga kontakten har ofta visat sig avgörande.
– Fotarbetet är fortfarande lika viktigt, att träffa förarna i deras egen miljö och låta dem provköra. Träffar man inte förarna missar man många signaler som är viktiga i deras vardag.
Som exempel berättar han om en affär med BillerudKorsnäs i Frövi.
– Det var lågkonjunktur. Vi hade haft dem som kund tidigare, men förlorat affären. Men nu hade vi nya dieseltruckar som var idealiska för pappersbruk. Tyvärr hade vi ingen hemma med roterbar hytt som var ett starkt argument. Så jag bestämde för att göra på det gamla sättet, åka till bruket och demonstrera trucken, fast med en vanlig hytt. Under några dagar runt Kristi Himmelsfärdsdag träffade jag alla förare på alla skift. Jag var till och med där på nattskiftet, halv tolv natten till lördag. Alla förare fick provköra, budskapet gick fram och det blev en mångmiljonaffär.
Efter att ha sålt för 850 miljoner kronor på 40 år drar sig en av Lindes ikoner nu tillbaka. Han nämner en kvintett arbetskamrater som ligger honom extra varmt om hjärtat.
– Per-Mårten och P-O (Nordin), två fantastiska chefer, säljaren Bengt Andersson och Göran Nyhlén, teknisk chef. Och ”Bettan” förstås. Dem kan man verkligen kalla ikoner.
Nu ska han spela golf, köra sin Merca Cab som står på en vingård hemma hos särbon Marlene i Rhendalen och odla sitt stora intresse för vin. Och Kjell, skulle du bestämma dig för att starta vinprovning i större skala har vi ett namn på verksamheten – Vinkjellaren.