H50 från Linde i arbete hos Smurfit Kappa
Ser inte bara bra ut på papperetLivet är hårt inom pappersindustrin: Hos papperstillverkaren Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board används motviktstruckarna nästan utan avbrott och med full last – dag som natt, i tryckande hetta och isande kyla. En extrem användningssituation där det nya dieseldrivna kraftpaketet Linde H50 fick möjlighet att visa vad det gick för redan innan det introducerades på marknaden.
Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board lägger gärna papperen på bordet och avslöjar att tålamod inte fungerar i den här branschen. Här på företagets anläggning i Diemelstadt i norra Hessen växer nämligen pappershögarna utan pardon. Varje dag rullar ca 50 lastbilslaster med returpapper in på gården. Det ger totalt upp till 1 000 ton av det värdefulla råmaterialet som härstammar både från återvinningskärl för hushåll och från stora företag. ”Av det tillverkar vi ca 240 000 ton obehandlad wellpapp och 80 000 ton grafisk kartong per år på våra två pappersmaskiner”, förklarar Astrid Sprenger, Head of Recovered Paper Yard. Båda sorterna marknadsförs internationellt för att slutligen återvända till slutkonsumenten i olika form, t.ex. som flyttkartonger, pärmar med mera. Och eftersom papper är minst lika mångsidigt som efterfrågat tornar arbetet bokstavligen upp sig hos Smurfit Kappa. Bal efter bal, sort efter sort och ton efter ton av material ska lastas av från de ankommande långtradarna, fraktas till lagerutrymmena och därifrån tillföras produktionen. ”Med tålamod skulle vi alltså inte komma särskilt långt här, om vi inte vill att returpappersbergen ska växa ända upp till himlen”, säger Astrid Sprenger och småler.
Kraftfull maskin för tunga arbeten
Ur ett fågelperspektiv liknar aktiviteterna på Smurfit Kappas område en installation av en performancekonstnär: små röda prickar som oavbrutet rör sig mellan stora, färgglada materialberg. Prickarna får bergen att krympa och växa om vartannat och lyfter, sänker, manövrerar och kör nästan utan avbrott. ”Motviktstruckarna från Linde utgör kärnan i vår logistik”, säger Tobias Jäkel, förman på råmaterialsanläggningen, när han tolkar det imponerande konstverket. Bara i returpappersområdet används tolv truckar från godshanteringsspecialisten från Aschaffenburg, varav de flesta med en lastkapacitet på fem ton. ”Med dem lastar vi på och av lastbilar under dagskiftet från måndag till fredag mellan klockan 7 och 16. Men det mest krävande arbetet för truckarna är produktionsförsörjningen. Den pågår 365 dagar om året praktiskt taget utan avbrott. Enbart i det här steget kommer vi per truck upp i drygt 500 ton gods per dag och 500 drifttimmar per månad”, säger logistikexperten.
Maraton kombinerat med styrketräning
Den jämförelsen är verkligen mitt i prick. Motviktstruckarna hos Smurfit Kappa måste nämligen inte bara briljera när det gäller uthållighet utan även sätta sin styrka på prov. Kraften till det hämtar de naturligtvis inte från proteindrycker, utan från dieselpumpen. ”Dieseltruckar har alltid varit vårt förstahandsval eftersom intensiteten i arbetet är enorm”, poängterar Tobias Jäkel. ”Både vid lyft- och körmanövrer kör våra medarbetare truckarna nästan hela tiden med full last. De längsta pauserna utgörs normalt av tankstopp på tio minuter.”
I den här ytterst intensiva användningssituationen smälter förare och truck så att säga automatiskt samman till en enhet. Därför var spänningen extra hög hos de ansvariga när Linde Material Handling i november 2021 erbjöd sig att tillhandahålla en prototyp av den nya generationen motviktstruckar H35 – H50 för provkörning. ”När en truckgeneration som den tidigare H50 från Linde har visat sig fungera under åren blir våra medarbetare såklart extra skeptiska så fort vi introducerar något nytt på anläggningen”, berättar Smurfit Kappa-logistikern Jäkel.
Måttstocken var väldigt hög ...
... och den nya H50 var tvungen att ta i för fullt redan första skiftet utan frist. Utrustad med en speciell klämma för pappersbalar introducerades trucken direkt i den dygnet runt-drivna produktionsförsörjningen. ”Vår logistik är organiserad så att förarna får sina köruppdrag via terminaler i truckarna. De följer produktionsplanen och tar ut returpappersbalarna som lagrats efter sort, tar dem till produktionen, sätter dit dem på maskinerna och åker tillbaka igen. Så fortsätter det under hela skiftet”, förklarar Tobias Jäkel. En extra stor utmaning är att förarna kör nästan hälften av den upp till 200 meter långa sträckan baklänges. Det gör att överblicken är A och O, å ena sidan självklart med tanke på arbetssäkerheten, men även när det gäller omlastningskapaciteten. ”Här var vi – och då talar jag verkligen för hela teamet – väldigt överraskade över hur mycket de redan goda siktförhållandena hade förbättrats i den nya trucken. Tack vare de stora glasytorna känns det faktiskt lite grand som om man satt utomhus när man är i förarhytten”, säger Jäkel övertygat. Att så inte är fallet märker man om inte förr på vintern när temperaturen kryper under nollgradersstrecket: ”När det gäller temperering går den nya generationen prestandamässigt ännu längre, vilket gör det ständiga arbetet utomhus betydligt behagligare”, tillägger logistikproffset. ”Då får det även gärna bli en varm sommar igen.”
Vårt anläggningsområde är inte direkt någon radiobilsbana, även om saker och ting går minst lika snabbt här. Därför är vi ännu mer angelägna om att minimera de miljörelaterade hälsoproblem som våra medarbetare kan drabbas av till följd av vibrationer.
En bra arbetsplats leder till bättre arbetsprestation
De ansvariga Astrid Sprenger och Tobias Jäkel berättar att användarna märkte extra snabbt att deras behov hade getts hög prioritet under utvecklingen. Förutom att alla kör- och lyftfunktioner var fantastiskt användarvänliga lovordade teamet även körupplevelsen. Sprenger berättar: ”Vårt anläggningsområde är inte direkt någon radiobilsbana, även om saker och ting går minst lika snabbt här. Därför är vi ännu mer angelägna om att minimera de miljörelaterade hälsoproblem som våra medarbetare kan drabbas av till följd av vibrationer.”
Den övergripande konstruktionen hos trucken – från det isolerade chassiet till de luftfjädrade sätena – har stor påverkan här, tillägger hennes kollega som själv redan tillbringat många timmar i trucken. ”Ergonomi och komfort handlar inte bara om hälsa för oss, utan även i hög grad om motivation. Om vi sparar i fel ände och sätter förarna i truckar utan funktioner som luftkonditionering, stolsventilation osv. har vi redan förlorat i konkurrensen om den bästa arbetskraften”, säger Astrid Sprenger med övertygelse. I det här sammanhanget räknas naturligtvis också den nya truckgenerationens utmärkta säkerhetsnivå. Därför är alla motviktstruckar hos Smurfit Kappa bland annat utrustade med Linde Safety Guard. Om någon behöver förflytta sig över området till fots får han eller hon en så kallad Portable Unit. Den här enheten varnar fotgängare för truckar som närmar sig. Samtidigt får förare visuella och akustiska varningssignaler om personer befinner sig i truckens omgivning. Framtill på testtrucken sitter dessutom starka Linde Verti Lights, och LED Stripes monterade baktill ger extra säkerhet vid frekvent backning. ”Den här tekniken hade vi hittills inte haft i vår truckpark, men i framtiden kommer vi förmodligen att göra den till en del av standardutrustningen”, bekräftar Jäkel.
En truck att räkna med
Den nya generationen Linde H50 har redan hunnit plöja igenom det ena köruppdraget efter det andra under flera månaders tid – med nöjda förare i hytten och nöjda ansvariga på kontoret. ”Omlastningskapaciteten hos den nya trucken tål verkligen att visas upp”, betonar Astrid Sprenger med en blick på siffrorna. ”Vi hade inte heller förväntat oss något annat eftersom H50 ger full effekt även under de tuffaste förhållanden och samtidigt kan manövreras med mycket precisa rörelser”, tillägger Tobias Jäkel. Det här är något som de båda logistikproffsen märkte extra snabbt eftersom trucken började användas under den intensivaste tiden på året: ”Veckorna runt jul är extra krävande här eftersom vi måste lagra ännu mer material och färdiga produkter på området. Det ultimata eldprovet, så att säga”, beskriver Jäkel. Ett prov som den nya trucken klarat galant även när det gäller tillförlitlighet. Alla är överens: ”Resultatet har hittills övertygat oss alla”, sammanfattar Astrid Sprenger: ”På papperet – och naturligtvis med papperet.”
Smurfit Kappa
Företaget Smurfit Kappa är verksamt på ca 350 platser runt om i Europa och är ledande inom tillverkning av förpackningar av wellpapp, obehandlad wellpapp och bag-in-box-förpackningar. På anläggningen i Diemelstadt-Wrexen i norra Hessen arbetar ca 300 medarbetare på Smurfit Kappa Wrexen Paper & Board med att tillverka obehandlad wellpapp och grafisk kartong. När det gäller intralogistiken förlitar sig pappersspecialisten sedan många år tillbaka på teknik från Linde Material Handling. Totalt används ca 40 Linde-truckar där. Utöver olika lagerteknikmaskiner handlar det om ca 25 motviktstruckar med en lastkapacitet på 2,5 till 7 ton. Truckparken hanteras via Lindes fleet management-system connect. Servicen sköts av två personer på plats som är anställda hos den ansvariga nätverkspartnern och utför underhåll på truckarna i den egna verkstaden.