Stortruck från Linde är spindeln i nätet
Stålhård arbetsmiljöSkylten i backen ner till fabriksområdet i Hagfors talar sitt tydliga språk. Vi är i en tuff miljö, med stora fordon, enorma tyngder, gigantiska pressmaskiner, glödheta ugnar och stålämnen som är 1300 grader varma i början av processen. Varningen är befogad. Att varna för kvaliteten på Uddeholms verktygsstål behövs dock inte. Det är bäst i världen.
Vi tänker inte på det dagligdags, men vet alla att det krävs stansar, knivar, fräsar och pressverktyg för att forma detaljer till bilar, kylskåp, TV-apparater, motorcyklar och mobiltelefoner. Men hur mycket verktygsstål går det egentligen åt? Pär Eriksson, chef för gemensam service på Uddeholms AB, lägger sin mobiltelefon på bordet och frågar:
– Hur många ton verktygsstål går det åt att forma alla komponenter i den här?
Eftersom vi skakar på huvudet svarar han själv:
– 18 ton. Han ler åt våra förvånade ansiktsuttryck, stoppar ner telefonen i fickan och tar oss med ut på en rundvandring, där huvudmålet ärutlastningen och den stortruck som går där – en Linde H150.
– Vi får ytterligare en stortruck från Linde i höst, en 16-tonnare. Den ska användas i pressmedjan, en av de tuffaste miljöerna här på bruket. Där får den verkligen bekänna färg, säger Pär.
Uddeholms AB firar i år 350-årsjubileum och har expanderat starkt på senare tid. Överallt på fabriksområdet pågår ny- och tillbyggnationer – ESR-anläggningen (Electro Slag Remelting, omsmältning av elektroder till verktygsstål med optimal renhet) får ytterligare en ugn, det byggs en helt ny fabrik för produktion av extremt fint metallpulver för additiv tillverkning (AM-teknologi, additiv manufacturing), en framtidsprodukt som ger 3D-printade applikationer rätt mekaniska egenskaper, och värmebehandlingen byggs ut med sex ugnar.
– Bara i år har vår ägare investerat 300 miljoner i anläggningen, förklarar Pär och öppnar dörren till utlastningsterminalen.
Härifrån levereras cirka 40 containers med verktygsstål varje vecka på lastbil till Göteborgs hamn och vidare ut i världen. Maskinen som är
spindeln i nätet är Lindes 15-tonnare.
– Den har bra totalekonomi, är pålitlig och tillgänglig hela tiden, och enligt chaufförerna är den enkel att köra, tack vare hydrostattekniken.
Trucken har hög kapacitet, och dämpningen i gaffeln gör den mjuk och smidig att köra.” Anna Pääkkö, truckförare, om Linde H150
Förarna Anna Pääkkö och Jens Stålberg, kan intyga vad Pär berättar. I snart fyra år har de, tillsammans med Sonny Spångberg, kört trucken i princip varje dag. Att den är smidig och lätt att hantera, trots storleken, visar sig tydligt när Anna lyfter upp ett 11 tons stålämne på en långtradare i terminalen.
Som chef för gemensam service är Pär starkt involverad kring serviceavtal och inköp av nya truckar. Uddeholm och Linde har samarbetat sedan 2014, då Linde tog över servicen av truckparken. Sedan dess har det också gjorts många truckaffärer.
– Vår Lindeflotta idag består av 17 egenägda truckar och fem korttidshyrda. De flesta är tretonnare som går på vårt lager, men vi har också åttatonnare, förutom stortrucken på terminalen. De flesta är dieseltruckar, men vi har även eltruckar. Jag tror att det kommer att bli mer el framöver, säger Pär.
Tillgänglighet och god totalekonomi är två viktiga parametrar som Linde tillför Uddeholm. En annan viktig faktor är försörjningen av reservdelar.
”Hydrostattekniken gör till och med en så här stor truck lätt att köra. Sikten är bra, det är till stor hjälp på utlastningen.”
Jens Stålberg, truckförare, om Linde H150.
– Arbetsmiljön här är tuff, truckarna slits hårt. Att få hit reservdelar dagen efter beställning är avgörande för att verksamheten ska flyta på. Det får vi via Linde.
Säkerhet står högt på agenden på Uddeholm. Även här har Linde bidragit.
– 2014 fick vi pris för att vi har Blue Spot installerat på truckarna. Linde har också hjälpt oss i säkerhetsarbetet tack vare sin 360-kamera som registrerar arbetsmiljön i vidvinkel, förklarar Pär.
På samma sätt som Uddeholms utvecklar nya stålsorter (företaget har 312 världspatent) tar Linde kontinuerligt fram nya säkerhetslösningar.
– Vi har nyligen varit med och testat en ny säkerhetslösning som är en av de bästa jag har sett. Eftersom det var på prototypstadiet är det för tidigt att säga något om utfallet, men det såg lovande ut. Linde är ett utvecklingsföretag, precis som vi.
Fr v: Jens Stålberg, Anna Pääkkö och Pär Eriksson.
Uddeholms AB
Världens ledande tillverkare av verktygsstål för industriella verktyg (formar, knivar, pressverktyg, stansar mm) som används inom bland annat bil-, elektronik- och konsumentvaruindustrin. Med olika tekniker tillverkar och förädlar Uddeholm höglegerade verktygsstål för extrema belastningar och hög precision. Stålet delas in i fyra produktområden beroende på användningsområde – kalla produkter, varma produkter, plastformstål och mekaniska komponenter. Uddeholms är verksamt i mer än 90 länder, har 3 000 medarbetare globalt, varav 900 i Hagfors, och omsatte 305 miljoner euro 2017.
Sedan 2007 ingår Uddeholm i den internationellt börsnoterade stålkoncernen voestalpine AG. Koncernen har huvudkontor i Linz i Österrike och representeras av 500 koncernföretag globalt. Gruppen är uppdelad i fyra divisioner där High Performance Metals är specialiserad på produktion och bearbetning av tekniskt avancerade och högpresterande material.
Källa: uddeholm.com