Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

VD-byte vid årsskiftet

Marknadsinriktad ekonom med svart bälte leder Linde vidare
Bengt Alestig och Thomas Hasche.

Vid årsskiftet är det dags – Linde byter vd. Bengt Alestig går vidare mot nya utmaningar och Thomas Hasche tar klivet till vd-stolen. Vi träffade Thomas och Bengt för en pratstund om hur långt Linde har kommit – och vart företaget är på väg.

THOMAS HASCHE

Funktion på Linde: Ny vd från årsskiftet, idag ekonomichef på Linde

Bor: Hus i Örebro

Familj: Fru, två barn

Bakgrund: Född i Vellinge söder om Malmö. Ekonom i grunden, utbildad i Luleå och industriellt skolad på Scania 2001-03. Jobbade som controller på Garphyttan Haldex 2004. Ansvarade för ekonomi och IT när Haldex etablerade sig i Kina 2006-09. Vice vd och CFO på Kungsörs Plast 2009-14. Ekonomichef på Linde sedan 2015.

Vid sidan av jobbet: Golf, fiske, friluftsliv. Har svart bälte 4:e dan i taekwondo, gillar att stå på loppis och är en fena på matlagning (expert på långkok).

Bengt, du har varit vd sedan hösten 2010 och genomfört en rad förändringar. Hur väl rustat är Linde för framtiden?

– Mycket bra. De senaste åren har vi genomfört organisationsförändringar som kommer att ha stor effekt på både kort och lång sikt. Vi har ett helt annat arbetssätt i hela säljorganisationen, med särskilt fokus på KAM. Idag är våra säljare riktiga affärsmän, vilket krävs eftersom truckaffärer blir allt mer komplexa, både finansiellt och när det gäller de tekniska lösningarna.

– En annan viktig strategisk pusselbit föll på plats nyligen när vi köpte Nordtruck i sin helhet. Förvärvet innebär att vi kan ge våra kunder ett enhetligt erbjudande över hela landet.

Thomas, du har varit med och mejslat fram den nya organisationen och planerna framåt. Vad har varit de viktigaste byggstenarna?

– Vi har breddat kompetensen i bolaget och varit mycket noga med vilka personer vi har rekryterat. Vi har jobbat fram en verksamhetsplan och en strategi som sträcker sig fram till 2020. I och med det har vi lagt grunden för hur vi ska stärka vår position ytterligare och vad vi ska prioritera. Automation och Fleet management är exempel på områden med stor tillväxtpotential, och där kommer vi givetvis att vara offensiva.

Hur ska Linde tillvarata den högkonjunktur som Sverige är inne i?

Bengt:

– Vi ska säkerställa våra starka volymer med bra produkter, bra helhetslösningar, överlägsen service och eftermarknad och välutbildad personal. Ytterst ska vi vara ett Linde, både internt och externt. Det kommer att göra oss ännu starkare. och därmed blir vi en ännu bättre samarbetspartner till våra kunder.

Thomas:

– Vi ska utveckla vår befintliga affär och samtidigt bli starkare inom områden där vi har ytterligare potential, som warehouse-truckar och korttidshyra. Under de närmaste åren kommer vi till exempel att lansera nya, lättare warehouse-produkter. Vi ska också se över hur vi kan hjälpa våra kunder med nya koncept inom digitalisering och Fleet management.

Bengt, du sa tidigare att finansieringen av en truckaffär blir mer komplex. Hur ska Linde hantera det?

– Det har vi redan gjort genom att bilda ett eget finansbolag, vilket ligger i linje med KIONs och Lindes centrala strategi. Vi har nu en intern part att diskutera med och kan prata i egen sak om finansiering. Vi har rekryterat kompetens inom kreditgivning som sitter här i huset, och allt det här sammantaget gör att vi kan erbjuda skräddarsydda finansieringslösningar på ett helt annat sätt än tidigare. Det är också ett steg i att vi vill bli en ännu bättre samarbetspartner.

Thomas, vad ser du framför dig när du tar över som vd den 1 januari 2018?

– Ett starkt Linde med en organisation som är anpassad för framtiden. Vi har också en plan som kommer att stärka oss internt och som partner. Jag ser en gynnsam utveckling. Vi ska givetvis behålla och stärka vår regionala struktur samt närheten till våra kunder. Linde har alltid varit bra på kundrelationer, och det blir lika viktigt i fortsättningen. Vi är ett extremt hungrigt företag med stort kundfokus – och vi är marknadsmässiga med stor erfarenhet och rätt kompetens inom försäljning.

Apropå marknadsmässig, av tradition brukar det ju finnas en oro när en ekonom blir vd, att sälj och marknad blir eftersatt. Hur ser du på det?

– Jag är visserligen ekonom i botten, men har ett stort driv kring sälj- och marknadsfrågor. Det har jag alltid haft, och kommer alltid att ha. Som ekonom jobbar man mest inom sitt område. Som vd måste man få alla kuggar att rulla, man måste vara delaktig på ett annat sätt i helheten. Det ska jag vara och jag ser fram emot det.

– Jag är otroligt motiverad och stolt över att få driva Linde vidare. Vi har massor av skickliga medarbetare, och tillsammans med dem ska jag ta Linde till nästa nivå.