Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Vätgasrevolutionen

Tre frågor till: Karl Knipfelberg

Bränsleceller med vätgas möjliggör truckar med enorm framtidspotential, särskilt för bolag som vurmar för hållbarhet. Karl Knipfelberg, VP Product Management Counterbalance & Energy, förklarar för oss vilka praktiska fördelar tekniken har, och vad man ska vara uppmärksam på vid planering av intralogistikflottan.

Karl, ponera att vi funderar på att utrusta vår nya Linde-truck med en vätgasbränslecell. Har du några bra argument åt oss?

Det finns flera. Det viktigaste för mig är hållbarhet. Bränsleceller omvandlar vätgas till elektricitet. Om cellen drivs med grön vätgas producerad med vind- och vattenkraft, är hela värdekedjan från produktion till förbrukning koldioxidneutral. Hanteringsmässigt är själva tankningen lika snabb och enkel som med en förbränningsmotor. Du kopplar bara in bränslemunstycket, och några minuter senare är du redo att köra. Alla som kan tanka en bil kan också tanka en bränslecell. Dessutom är det säkrare: Till skillnad från klassiska blybatterier behöver bränsleceller inte bytas ut. Detta eliminerar risken för krosskador eller andra skador.

Inom intralogistik hänvisar termen ”bränslecell” till en batteriersättningsmodul (BRM). Storleken, formen och vikten på dessa moduler passar exakt in i en trucks batteriutrymme. Detta innebär att ett befintligt bly-syra- eller litiumjonbatteri kan ersättas rakt av med hjälp av denna modul. Modulerna omvandlar energin från vätgas till elektrisk ström och använder den för att försörja ett integrerat litiumjonbatteri. Detta behövs för att ge trucken en kontinuerlig tillförsel av el, och för att kunna klara av tung belastning elektriskt, till exempel vid lyft av last. Systemet innehåller även en vätgastank, en påfyllningshals och andra komponenter.

Kan du tala om för oss varifrån Linde får sina bränsleceller?

Ja, självklart. Vi köper för närvarande in våra bränsleceller från det amerikanska företaget Plug Power. Men vi jobbar parallellt med att utöka vår egen kompetens inom detta område. Vårt mål är att i framtiden kunna erbjuda allt från en enda källa för vätgasdrifter. Kunderna får då trucken, bränslecellen och tillhörande tjänst i ett samlat paket från Linde. För detta ändamål arbetar vi tillsammans med vårt moderbolag KION för att utveckla vårt eget bränslecellssystem på 24 volt, under namnet HyPower-24V, som kommer att lanseras under 2023.

Okej, idén med vätgas har övertygat oss. Finns det något annat vi bör tänka på i förväg?

Det är både ett strategiskt och ett holistiskt beslut att använda vätgastruckar. Man kommer inte särskilt långt med stycklösningar. Det är därför du först bör ställa dig själv några viktiga frågor. Till exempel hur många andra vätgaskonsumenter som redan finns på anläggningen. Det kan vara ett kombinerat värme- och kraftverk, eller en lastbilsflotta. Men som tumregel, ju fler vätgaskonsumenter det finns på anläggningen, desto snabbare lönar det sig att använda vätgas. Samma sak gäller flottans storlek. Ju fler intralogistiska vätgastruckar som används, desto mer kostnadseffektivt är det. Samtidigt är det också viktigt hur truckarna används. Vätgastruckar är idealiska för två- eller flerväxelsdrift. Ju längre den dagliga verksamheten pågår, desto bättre. För verksamheter med mindre än 1 200 drifttimmar per år, finns det dessvärre varken någon teknisk eller ekonomisk poäng med att använda bränslecellssystem. Här är användningen av litiumjonteknik optimal.

Kära Karl, tack så hjärtligt för den här intervjun.