Äntligen kan man bogsera mer
Tre frågor till: Philippe de Castro
Som ett svar på marknadens krav har Linde utökat sitt modellsortiment av tunga dragtruckar och även passat på att förbättra truckarna på många punkter. Philippe de Castro, Assistant International Product Management, berättar vad kunderna kommer att kunna bogsera framöver och hur de kan dra nytta av innovationerna.
Philippe, vi har hört att Linde tidigare bara hade en enda tung dragtruck i sitt sortiment. Idag erbjuder ni många olika modeller. Hur kommer det sig att ni ändrade inställning?
Hittills har vi faktiskt bara kunnat erbjuda P250 som kan dra 25 ton. Men vi pratar väldigt mycket med våra kunder och analyserar marknaden noggrant. I samband med det har vi märkt att den praktiska tillämpningen kräver ett bredare utbud av dragtruckar. Vissa kunder behöver en lägre lastkapacitet för lättare tillämpningar, medan andra vill dra mycket tunga släp. Vissa vill gärna ha en mer ekonomisk lösning, medan andra är beredda att gräva djupare i fickorna för motsvarande dragkapacitet. Därför har vi nu en ny dragtrucksserie bestående av fem modeller som kan dra mellan 12 och 35 ton, allt efter behov.
När och var använder man sådana arbetshästar i vardagen?
För att kunna ge ett exakt svar på det skulle jag gärna vilja skilja mellan våra nya dragtruckar och våra plattformstruckar som också har fått en helt ny utformning. Dragtruckarna P120 till P350 har mycket kraftiga elmotorer men är mycket smidiga och lätta att manövrera trots den stundtals mycket tunga lasten. Det gör dem perfekta att använda på grossistmarknader, på flygplatser eller inom produktionsförsörjning. Plattformstruckarna W20 till W30 bär däremot lasten där bak och lämpar sig perfekt för kombinerad transport av stora materialmängder, vilket krävs vid sekvensleveranser i taktstyrda processer. Till exempel i produktionslinjer inom bilindustrin.
Har ni bara byggt större och mindre versioner av den gamla P250 till den nya dragtrucksserien?
Nej, inte alls. Vi har gått igenom hela truckdesignen och gjord en hel rad förbättringar. De nya modellerna ger god uppsikt över omgivningen vilket gör det möjligt att köra och manövrera i båda riktningarna utan ansträngning. Vi har även utvecklat ett effektivt, underhållsfritt bromssystem och förenklat batteribytet. Förarplattformen är helt fjädrad för att skydda föraren mot vibrationer och förhindra ryggproblem. Dessutom är konsolen utformad så att föraren bekvämt kan nå alla nödvändiga reglage. Det gör våra dragtruckar till de bekvämaste på hela marknaden.
Tack så mycket, Philippe, för den här intervjun.
En mängd extrafunktioner till de tunga dragtruckarna
Användarna kan välja mellan fem modeller i den nya dragtrucksserien från Linde: P120 för 12 ton, P180 för 18 ton, P250 för 25 ton, P300 för 30 ton och P350 för 35 ton. Alla truckar går att utrusta med en mängd extrafunktioner och tillval, till exempel backkamera, luftkonditionering, värmesystem, uppvärmningsbar framruta och en automatisk parkeringsbroms. Det finns även nya spegellösningar och olika säkerhetspaket för förare och truck.
En mängd extrafunktioner till de tunga dragtruckarna
Användarna kan välja mellan fem modeller i den nya dragtrucksserien från Linde: P120 för 12 ton, P180 för 18 ton, P250 för 25 ton, P300 för 30 ton och P350 för 35 ton. Alla truckar går att utrusta med en mängd extrafunktioner och tillval, till exempel backkamera, luftkonditionering, värmesystem, uppvärmningsbar framruta och en automatisk parkeringsbroms. Det finns även nya spegellösningar och olika säkerhetspaket för förare och truck.