Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Skarpt läge för Linde Xi20 P på Klingele Paper & Packaging

Högsta prestanda i smart förpackning
Linde eltruck Xi20 P i arbete på Klingele.

Lätt kan ibland vara tungt: Det kan logistikteamet på Klingele Paper & Packaging skriva under på. För på wellpappfabriken i Delmenhorst utmanar det förhållandevis lätta materialet dagligen både personal och truckar. I mitten: nya Linde Xi20 P med helt inbyggt litiumjonbatteri.

Wellpapp hit eller dit – varuflödet på Klingele Paper & Packaging är långt ifrån någon papperstiger. ”Under ett åttatimmarsskift sitter våra lagerarbetare här på färdigvarulagret ibland sju och en halv timme på trucken”, säger Logistics Manager Nicolai Leese, som en första inblick i det krävande jobbet. Sedan 1955 tillverkar fabriken bland annat papplådor, som senare används som förpackningar av mejerier och djurfodertillverkare. Efterfrågan på förpackningsprodukten är så hög att hela 1500 pallar flyttas och mellan 60 och 80 lastbilar måste lastas med varor på 24 timmar. Därför passar det ju bra att företaget sedan mitten av 2024 testar vad en helt ny högpresterare går för: elektriska Linde Xi20 P.

Nicolai Leese, Logistics Manager på Klingele Paper & Packaging
Vad gäller utrustning finns ingen plats för kompromisser: Vi behöver tempo, manövrerbarhet, kraft och uthållighet.

Nicolai Leese, Logistics Manager på Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst

Video av Linde Xi20 P i arbete på Klingele Paper & Packaging

En kaotisk lagerprincip en konstant hög prestanda

Vi ska ta det lite mer i detalj: I Outbound-lagret på Klingele har logistikteamet två huvudsakliga uppgifter att lösa. ”För det första handlar det om att konstant transportera produkterna. Det kräver alltid en förare per skift, och beroende på arbetsbelastning kallar vi in fler. De andra kollegorna tar hand om plockningen. Körningarna tilldelas med hjälp av RFID-terminaler i truckarna”, förklarar Logistics Manager Nicolai Leese. Lagerhållningen sker enligt kaosprincipen. ”I vår bransch ser man ofta automatiserade höghyllelager”, säger General Manager Patrick Ginter och fortsätter: ”Men för oss erbjuder ett kaotiskt blocklager med RFID-stöd mycket mer flexibilitet, om man kan räkna med effektstarka, pålitliga och framför allt tillgängliga truckar, det vill säga.”

Eltruckar med litiumjonbatterier har varit standard länge

Även om maskiner med blysyrabatterier i början skötte jobbet på färdigvarulagret i Delmenhorst, har företaget nu helt och hållet gått över till litiumjontruckar från Linde Material Handling. ”Tidigare var vi tvungna att ha tre blysyrabatterier per truck: ett för att köra, ett som laddades och ett som svalnade under tiden. Att slippa det var en ren seger. Det handlar om tillgänglighet, som vi lätt uppnår genom att regelbundet mellanladda litiumjontruckarna och ha en maskin i reserv; men vi tjänar också på den konstant höga effekten och, eftersom de är lättare att hantera, ett säkrare arbete. För att fatta mig kort: Litiumjontruckarna presterar långt mycket bättre”, avslutar Logistics Manager Nicolai Leese.

Linde Xi20 P: Vad gör eltrucken till något alldeles extra?

Just ordet ”prestanda” tar oss tillbaka till Linde Xi20 P. ”Vi har fått ett helt nytt truckkoncept, som bygger på effekt och kontinuerlig drift – som är just vad varuflödet på Klingele kräver”, säger Stephan Pleus på Willenbrock Fördertechnik i Bremen, en partner i Lindes nätverk. Det är tack vare en smart kombination av litiumjonbatteri, 90-voltsteknik och nyutvecklade synkron-reluktansmotorer. De senare har också ett innovativt värmehanteringssystem, så att kraftkomponenterna alltid arbetar med exakt rätt temperatur, även vid ihållande extrem belastning.

Prestanda möter stabilitet och manövrerbarhet

Det låter bra på pappret, och efter tre månaders skarpt testande på fältet med prototypen till Linde Xi20 P verkar det också stämma i praktiken: ”Linde Xi är en riktig fröjd att köra. Det går otroligt snabbt att byta riktning, och det går att ha bra hastighet även i kurvorna”, berättar skiftkoordinator Walter Lazar. Lagerkollegan Matthias Harms berömmer också trucken för dess robusta stabilitet: ”Här kör vi ofta med tre pallar på gafflarna. Trots det håller sig Linde Xi alltid stabil, och man känner sig alltid helt säker.” Denna balans mellan stabilitet och manövrerbarhet beror på Lindes kombistyraxel. Tack vare den har 4-hjulsutförandet av Xi20 P, som man testar på Klingele, nästan samma manövrerbarhet som 3-hjulsversionen med styraxel med roterande boggi.

Walter Lazar, skiftkoordinator, Klingele Paper & Packaging
Linde Xi20 P är nästan som en go-kart med gafflar.

Walter Lazar, skiftkoordinator, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst

Linde Xi20 P är också i en klass för sig vad gäller utrymme och komfort

Teamet på Klingele berömmer också Linde Xi20 P för dess höga lyft- och sänkprestanda, som ligger 20 procent över branschgenomsnittet. Till skillnad från på konventionella eltruckar är batteriet inbyggt i Lindes Xi-modeller. Det betyder att det inte behövs något batteritråg, och steget (som nu har blivit större) har kunnat placeras lägre och förarplatsen har fått en ny design.

Lagerarbetaren Thomas Lüssen, med sina resliga 2,04 meter, bekräftar: ”Det är mycket mer plats för huvudet än i truckarna jag har kört förut. Även fotutrymmet är större, även om trucken har blivit mer kompakt. Det är toppen!” Mycket ros får också den vibrationsfattiga körkänslan. Bakom den ligger – förutom det luftfjädrade förarsätet – speciella elastomer-ringlager som frikopplar stativet, drivaxeln och styraxeln från chassit.

Golvet i vår hall är förvisso helt nytt, men en och annan ojämnhet finns det. Det spelar ingen roll för Linde Xi20 P. Den rullar över allt.

Thomas Lüssen, lagerarbetare, Klingele Paper & Packaging, Delmenhorst

Facit: Linde Xi20 P är rätt maskin för kundens alla utmaningar

Ett nöjt team, övertygande i- och urlastningsprestanda, hög tillgänglighet: Facit så långt visar att de ansvariga på Klingele anser att prototypen till Linde Xi20 P är mer än duglig för deras industri.

General Manager Patrick Ginter sammanfattar: ”Vi är helt övertygande om hur mycket bättre litiumjontekniken är avseende effekt, hantering och hållbarhet. Med Xi-modellerna har Linde Material Handling skapat ett truckkoncept som är helt och hållet anpassat efter våra specifika krav – framför allt vad gäller tempo och kontinuerlig drift.”

Linde Xi20 P i arbete mellan hyllor på Klingele.

Klingele Paper & Packaging

Klingele Paper & Packaging är en av Tysklands största tillverkare av råpapper för wellpapp och wellpappförpackningar. Från fabriken i Dehmenhorst förser företaget kunder i Nordtyskland, Danmark och Nederländerna med högkvalitativa papplådor och stansade förpackningar, samt förlimmade vikkartonger i alla olika storlekar. För det interna varuflödet på fabriken används olika truckar från Linde Material Handling, bland annat sju Linde E20 med litiumjonbatteri. För en optimal, jämn styrning av laddningsströmmen utan effekttoppar satsar företaget dessutom på Linde connect:charger. För service och reparation av flottan står Willenbrock Fördertechnik i Bremen, en partner i Lindes nätverk.