Webbläsaren du använder är inte kompatibel. Välj en annan webbläsare för att få ut det bästa av vår webbplats.

Linde Xi20 PH på Ostendorf

Dag att använda dieseltruckarna?
Eltrucken Linde Xi20 PH lastar rör utomhus.

Rör har det bokstavligen talat i sig. Det gäller inte bara hur de används, utan även hur de tillverkas. Och på företaget Gebr. Ostendorf GmbH i Vechta tillverkas de praktiskt taget dygnet runt. Sedan urminnes tider har företaget därför använt sig av robusta dieseltruckar för arbeten utomhus. Kan den nya eltrucken Linde Xi20 PH matcha denna höga prestandanivå?

De ligger i väggar, källare, under trädgårdar eller gator. Även om de är helt och hållet omistliga är de för det mesta osynliga – fram tills man kommer till Vechta i Niedersachsen: På utomhuslagret i Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH ligger rörledningar av alla tänkbara storlekar i meterhöga staplar, och företaget levererar dem till sanitets- och byggmaterialhandeln.

”Vår verksamhet växer för varje år. Nu levererar vi ända till Indien”, berättar Uwe Fröhle, teknisk driftchef. ”Därför är maskinparken i våra tre fabriker här igång dygnet runt. Lördagar och söndagar kör de till och med i tolvtimmarsskift”, fortsätter Fröhle. Det är helt logiskt att den kontinuerliga produktionen och lastningen kräver en hel del.

Hårda utomhusjobb: inget för eltruckar?

Rör här, rör där: På Ostendorf gäller det inte bara lager och lastplats. Om man tittar ut på motvikttruckarna som kör omkring där, har de också rör. Avgasrör, närmare bestämt.

Fröhles kollega Marco Schillmöller: ”Utomhus kör vi bara med dieselmodeller av typen Linde H20 D. Våra medarbetare hämtar varorna i hallporten och tar ut dem till lagret och till lastplatsen. På vägen finns en längre uppförsbacke, så där behöver man kraft och fart.” Upp till 80 lastbilar servar logistikteamet på Ostendorf varje dag, vilket ger sammanlagt 3500 drifttimmar per år och maskin. En extremt krävande miljö – som gjort för en ny högpresterande truck. En utan avgasrör.

Video med Linde Xi20 PH i arbete på Ostendorf.

Linde Xi är helt och hållet gjord för prestation

”Vi har samarbetat med Ostendorf länge, och känner så klart väl till utmaningarna. Vi presenterade vår nya Linde Xi eltruck, och påbörjade ett längre test ute på fältet”, förklarar Kai-Gerrit Fabel från vår nätverkspartner Willenbrock Fördertechnik i Bremen. Det speciella med maskinen som testas i Vechta sedan slutet av maj 2024, i 2,0-tonsversion som prototyp: För det första har den ett helt inbyggt litiumjonbatteri, som tillsammans med den kraftfulla 90-voltstekniken och de nyutvecklade synkron-reluktansmotorerna ger oslagbar prestanda.

Linde Xi20 PH transporterar varor i uppförsbacke.
Eltrucken Xi20 PH från Linde Material Handling på Ostendorfs lager.
Eltrucken Xi20 PH arbetar utomhus på Ostendorf.
Linde Xi20 PH transporterar varor i uppförsbacke.
Eltrucken Xi20 PH från Linde Material Handling på Ostendorfs lager.
Eltrucken Xi20 PH arbetar utomhus på Ostendorf.

Den nya eltrucken övertygar till och med gamla dieselproffs

Plocka upp last, sätta ner last, ramp upp, ramp ner, lasta bilen, lasta ur material och så vidare och så vidare, timme efter timme, i alla väder: Det fixar Michael Heyring på Ostendorf i detta nu med helt elektriska Linde Xi20 PH . Lagerlogistikern är ett fullblodsproffs: ”Jag har kört dieseltruckar i 22 år, och jag måste säga: Linde Xi är verkligen en fantastisk maskin! När man accelererar märker man kraften direkt, precis som när man lyfter och sänker. Det går som smort.” Sanningen är att serien Xi10 – 20 från Linde når lyft- och sänkhastigheter som ligger upp till 20 procent över branschgenomsnittet. Dessutom bekräftar Michael Heyring att maskinen är mycket bekväm att använda, tack vare det sänkta och breddade steget. Det är möjligt tack vare det inbyggda batteriet och att det därför inte behövs något batteritråg.

Michael Heyring kör eltrucken Xi20 PH från Linde.
Jag är av en lite äldre årsmodell. Då är det skönt med ett större och mycket lägre steg. Det går lättare att komma i och ur.

Michael Heyring, truckförare och lagerlogistiker på Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH

Här möter högsta prestanda högsta möjliga ergonomistandarder

Det inbyggda batterier har fler ergonomiska fördelar, framför allt vad gäller utrymme för huvudet och benen. Michael Heyring: ”Det är gott om plats och man känner sig inte så inklämd. Dessutom ser man allt genom de stora rutorna, och det gör det mycket lättare att lasta på lastbilarna. Förutom det så slipper jag ringandet i huvudet på kvällarna, eftersom trucken är så tyst och tar upp vibrationerna så bra.” Det är bland annat tack vare dämpningskonceptet med elastomer-ringlager, som frikopplar inte bara styraxeln från chassit, utan också stativet och drivaxeln. Dessutom har Linde Xi20 PH på Ostendorf ett luftfjädrad förarsäte. Den kraftfulla luftkonditioneringen med 2500 watt värme- och 3500 watt kyleffekt gör ergonomipaketet komplett. Truckens låga tyngdpunkt tack vare Lindes pendelaxel ger en hög tippstabilitet.

Facit: Denna eltruck kan ersätta dieselvarianten

När man byter ut en dieseltruck mot en elektrisk, handlar det förr eller senare om uthållighet. Testerna på Ostendorf visar: Med Linde Xi20 PH finns det tillräckliga reserver kvar, till och med intensiv kontinuerlig drift. Verkstadschef och arbetskoordinator Marco Schillmöller: ”Beroende på arbetsbelastning finns det fortfarande mellan 25 och 30 procent laddning kvar i batteriet efter skiftet, helt utan mellanladdning.” Samtidigt, tillägger den tekniska driftchefen Uwe Fröhle, passar det helelektriska konceptet bra med företagets hållbarhetsstrategi: ”Naturligtvis vill vi som leverantör successivt minska vårt CO₂-fotavtryck. Och om en utsläppsfri eltruck gör jobbet lika bra som en dieseltruck, har samma i- och urlastningsprestanda, och våra medarbetare är supernöjda med den, då kan jag mycket väl se Linde Xi20 PH i den dagliga driften här.”

Eltrucken Xi20 PH arbetar utomhus på Ostendorfs tomt.

Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH

Sedan företaget grundades 1973 har Gebr. Ostendorf Kunststoffe GmbH med säte i Vechta i Niedersachsen utvecklats till en globalt ledande partner inom sanitets- och byggmaterialhandeln. Som leverantör av hela produktsortimentet levererar firman sina högkvalitativa rör och formdelar till 50 länder runtom i hela världen. Produktionen äger rum på tre platser i Tyskland och sex i andra länder. För att lösa de intralogistiska processerna förlitar sig plastspecialisten till 100 % på truckar och automatiseringsteknik från Linde Material Handling. Flottan i de tre fabrikerna i Vechta omfattar ca 80 maskiner. Auktoriserad nätverkspartner för Linde är Willenbrock Fördertechnik i Bremen.