Litiumjontruckar på framfart
8 jan. 2016
Linde MH utökar sitt sortiment av truckar utrustade med litiumjonbatterier
Sedan lanseringen av de första litiumjontruckarna i Linde Material Handlings produktportfölj har de energieffektiva och underhållsfria batterierna blivit allt mer populära. Tack vare marknadens positiva respons utökar Linde Material Handling nu kraftigt sitt utbud av truckar med litiumjonbatterier. Den nya lanseringen inkluderar palltruckar med plattform, låglyftande plocktruckar och dragtruckar. Dessutom erbjuds nya och kraftfullare batterier med en kapacitet på 4,5 och 9,0 kWh.
Allt fler lager och industrier väljer idag truckar utrustade med litiumjonbatterier framför traditionella bly-syrabatterier. En stor fördel med teknologin är att laddningen går både snabbare och enklare, samtidigt som mer energi kan lagras i samma batteriutrymme vilket möjliggör flerskiftsarbete utan batteribyte.
Med fler än 2 500 garanterade laddningar är litiumjonbatteriets livslängd minst dubbelt så lång som hos ett konventionellt batteri. Dessutom är energieffektiviteten i den nya teknologin betydligt bättre. Hos litiumjonbatterierna kan 90 % av den laddade energin användas för att driva trucken vilket kan jämföras med 60 % hos konventionella batteritruckar. Efter att ha nått sin garanterade livslängd har det även visat sig att litiumjonbatterierna är långt ifrån förbrukade och i snitt har 75 % av kapaciteten kvar vilket innebär att batteriet kan användas i upp till 10 år, eller ännu längre.
Flexibla laddningsmöjligheter och kraftfulla batterier
Tack vare lagringen av energi lämpar sig litiumjontruckarna väl för verksamheter som idag har stora behov av bytesbatterier. Exempelvis kan verksamheter med hög arbetsbelastning under delar av dagen, följt av några timmar då inte hela flottan behöver utnyttjas, spara både tid och pengar på att gå över till litiumjontruckar. En full laddning tar 90 minuter men efter endast 40 minuter är 60 % av batteriet tillgängligt. Jämfört med bly-syrabatterier har litiumjonbatterierna även högre energidensitet vilket ger utrymme för mer kraft, särskilt i mindre truckar som låglyftare och dragtruckar. Samtidigt utökar Linde MH även batteriportföljen med kraftfullare batterier på 4,5 och 9,0 kWh. Det innebär att man nu täcker kapaciteter från 1,8 till 9,0 kWh vilket möjliggör användandet av litium-jon-truckar även vid högintensiv hantering.
Utökat sortiment och ny sidmonterad laddaranslutning
Låglyftarna Linde T16 ION och Linde T18 on med en lastkapacitet på 1,6 till 1,8 ton har sedan lanseringen 2014 rönt stora framgångar internationellt. För att täcka ännu fler verksamheters behov lanserar nu Linde MH fler modeller utrustade med den nya teknologin. Nyheterna inkluderar den gående palltrucken T20 ION, dragtruckarna P30 C ION och P50 C ION med dragkapicitet på 3 och 5 ton, plattformspalltruckarna T20 SP/AP ION, T24 SP/AP ION och T30 ION samt de låglyftande plocktruckarna N20 ION och N24 ION. Batterierna på samtliga modeller laddas snabbt och enkelt via den sidmonterade laddaranslutningen vilket innebär att föraren slipper öppna batterilocket.
Passande i låga temperaturer och känsliga områden
Ackumulatorerna som Linde MH använder för sina 24 V-truckar är baserade på den säkra och tillförlitliga litium-järn-fosfat-teknologin. Truckarna kan därmed användas effektivt i temperaturer mellan -35 och + 45 °C vilket lett till att verksamheter med höga krav på temperaturtålighet, exempelvis kyllager och livsmedelsproduktion, fått upp ögonen för teknologin.
Smart kommunikation mellan truck och batteri
Tack vare den verksamhetsnära utvecklingen är litiumjonbatterierna perfekt anpassade till truckarna från Linde MH. Detta gäller speciellt den säkerhetsrelaterade utrustningen på batterierna som måste klara vibrationer av varierande grad i det dagliga arbetet. Som ett tillägg kan även intelligenta batteriladdare beställas från Linde MH. Laddarna ger maximal tillgänglighet och öppnar upp för nya sätt att hantera och optimera batteripooler samtidigt som kostnaderna för energi och hantering minskar. De övervakningssystem som är inbyggda i batterierna kommunicerar med laddare och truck via CAN-buss. Batteriövervakningssystemet säkerställer också att litiumjonbatteriet inte blir djupurladdat eller överladdade. Via truckens display får föraren information om både batteritid och laddningstillstånd.
Litium-jon-motviktstruckar i framtiden
Redan nu pågår utvecklingen av första generationens motviktstruckar utrustade med litiumjonbatterier. Till skillnad från de nuvarande lagertruckarna kommer dessa utrustas med 48 V-batterier vilket är standard för motviktstruckar.