Smidigare kommunikation för ökad effektivitet
28 mars 2018
Linde Material Handling presenterar app för tilldelning av jobbuppgifter
Att få rätt truck och förare till rätt plats vid rätt tillfälle är ofta en svår uppgift för ansvariga. Den nya Truck Call-appen från Linde Material Handling gör det möjligt att tilldela transportuppgifter. Appen gör kommunikationen mellan truckförare och ansvariga både enklare och snabbare.
Ibland är en lastbil med gods försenad på grund av svåra trafikförhållanden. När lastbilen är på plats måste godset därför lossas snabbt och direkt. Men var i anläggningen finns rätt truck? Ofta får den ansvariga springa runt och leta, ringa runt eller be lastbilsföraren att vänta.
Linde Material Handling erbjuder nu en bättre lösning för dessa och många andra situationer – den nya Linde Truck Call-appen. Appen gör det mycket enklare att tilldela oplanerade transportuppgifter och säkerställa snabbare kommunikation mellan ansvariga och truckförare.
– I princip fungerar appen som en modern taxibokning. Taxibolag får förfrågningar som ”Kan vi beställa en taxi för åtta personer på adressen X?”. Förfrågan skickas till alla förare som kör minibussar tills en av dem bekräftar och tar sig an resan, förklarar Marietta Landsmann, Senior Manager Digital Products på Linde Material Handling.
Utvecklarna av Linde Truck Call-appen har överfört principen till logistikprocesserna hos företag med mindre truckflottor. Appen laddas först ned i Google Playstore. Sedan kan ansvariga lägga till truckarna med respektive konfigurationer och funktioner. Appen installeras också på truckförarnas telefoner. Om en transport- eller plockuppgift behöver utföras lägger den ansvariga in viktig information i systemet. Ett automatiskt meddelande skickas ut till förarna, som kan ta sig an jobbet.
Framför allt i mindre företag har ansvariga många olika uppgifter och får därför begränsad tid att gå runt för att hitta rätt truck för ett specifikt jobb. Nu kan de hitta trucken vid skrivbordet. Kunder som redan testat appen ser en kraftig ökning i truckflottans effektivitet.
– Genom att digitalt tilldela jobb till förarna kan truckflottan utnyttjas betydligt bättre än tidigare och ta fler uppdrag än vad som var möjligt innan appen, säger Marietta Landsmann.
Ytterligare en fördel med Lindes nya lösning är den integrerade dokumentationsfunktionen. Om truckförarna till exempel upptäcker skador när godset förflyttas kan de enkelt dokumentera det med den integrerade fotofunktionen. I appen kan förare enkelt bekräfta när en uppgift är utförd.
– Tidigare har det ofta körts utan last när truckföraren måste köra tillbaka till den ansvariga för att bekräfta leveransen, säger Landsmann.
Med nya Linde Truck Call-appen är dessa körningar utan last inte längre nödvändiga.