Den nya HD-masten från Linde till skjutstativtruckarna R14–R25
Optimalt stativ, optimal manövreringTruckar med skjutstativ är det perfekta hjälpmedlet på nästan alla slags lager. Eftersom de är så kompakta och har en ansenlig lyfthöjd kan de manövrera i trånga utrymmen och till och med nå svårtillgängliga hyllplatser på hög höjd. Det speciella med skjutstativtruckar är den skjutbara masten som gör att godset flexibelt kan lagras in och ut på alla nivåer i smala gångar.
De många fördelarna med skjutstativtruckar gör att de får en allt viktigare roll vid lager- och transportprocesser. Men i takt med att de här mycket specialiserade truckarna ökar i betydelse, ställer också användarna högre krav på dem. Det gäller särskilt för så kallad tung användning där en allt högre omlastningskapacitet krävs.
Utmaningarna för moderna skjutstativtruckar
Inom intralogistiken blir lagerlokalerna högre och högre. Logistikytor är dyra, så de måste utnyttjas maximalt i alla riktningar. Därför är det inte längre ovanligt med hyllor på tio meter och mer. Truckar med skjutstativ måste kunna garantera en snabb och säker godshantering även på höga höjder.
Det innebär att skjutstativtruckar behöver kunna klara allt högre lyfthöjder samtidigt som lastkapacitetsmarginalerna stiger. Med det slutar inte här: samtidigt som truckarna blir allt högre med masten utskjuten ska de med indragen mast vara tillräckligt kompakta för att kunna passera genom alla portpassager och hyllgångar utan problem.
Det är kompakta mått som gäller även på truckarna, för även om hyllorna ökar i höjd vill användarna inte behöva bredda arbetsgångarna eftersom de vill kunna utnyttja det tillgängliga lagerutrymmet maximalt. Ett annat problem är att förarna måste tampas med ökade stativsvängningar och försämrad sikt när stativen blir allt högre.
Ny HD-mast till skjutstativtruckarna R14 – R25
Linde svarar på marknadens behov och utrustar sina truckar i serien R14 - R25 med lastkapacitet fr.o.m. 1 400 kilo med en innovativ HD Heavy Duty-mast som ökar kapaciteten hos förare och truck betydligt. Den nya masten förbättrar sikten över lasten, hyllan och omgivningen, når högre lyfthöjder och har högre lastkapacitetsmarginaler. Samtidigt har masten ett konkurrenskraftigt förhållande mellan lyfthöjd och truckhöjd. När masten är indragen är trucken därför tillräckligt kompakt för alla typiska arbetsplatser och passagehöjder.
Koll på säkerhet och prestanda: bättre sikt åt alla håll
Bästa möjliga sikt över last och omgivning är en grundförutsättning för säkert arbete med skjutstativtruckar. Med de tidigare stativkonstruktionerna hade föraren delvis begränsad sikt. Det här har ändrats i och med den nya HD-masten, nämligen i två avseenden:
Uppsikt över lasten
Jämfört med tidigare modeller är den nya HD-masten avsevärt mycket bredare och kräver inte längre några tvärstag. Det ger betydligt större fönster mellan stativprofilerna, vilket markant förbättrar uppsikten över gaffeln. Beroende på typ och utföranden ökar förarens synfält med upp till 27 %. Den optimerade konstruktionen hos den övre tvärbalken ger dessutom friare sikt uppåt vilket gör det betydligt lättare att kontrollera lasten vid in- och utlagring på högre höjd.
Sikt bortom stativet
Den nya masten från Linde förbättrar den horisontella uppsikten över arbetsmiljön eftersom den sitter på ett mer fördelaktigt ställe på trucken. Det gör att föraren kan se bortom det lastade stativet utan att behöva luta sig ut från trucken.
Presterar på alla områden: lyfthöjd, lastkapacitetsmarginal och manövrerbarhet
Följande truckar från Linde har den nya masten:
- R14 HD
- R16 HD
- R20
- R20 HD
- R20 W
- R25
För varje meter vertikal lageryta spar företagen effektivt kostnader. För att det ska gå att utnyttja det här extra utrymmet på ett lönsamt sätt måste skjutstativtruckarna arbeta på allt högre höjd och samtidigt förbli kompakta och smidiga att manövrera.
- Högre höjd: Den nya masten från Linde når en lyfthöjd på upp till 15 meter, vilket är hela två meter högre än de tidigare modellerna.
- Större lastkapacitetsmarginal: Lastkapacitetsmarginalen har också förbättrats, vilket innebär att truckarna kan hantera en betydligt högre lastvikt än tidigare med fullt utskjutet stativ.
- Samma längd: Trots den extra höjden på den nya masten förblir skjutstativtruckens längd densamma. Därför är truckarna lika smidiga att manövrera som tidigare. De kan fortfarande vända i smala lagergångar och utnyttjas med full kapacitet även i trånga utrymmen.
Maximalt kompakta: förhållandet mellan lyfthöjd och truckhöjd
För truckar med skjutstativ är det inte bara höjden på det utskjutna stativet som är viktig. När stativet är indraget bör trucken vara så kompakt som möjligt för att riskfritt klara alla passager i lagerlokalen. För att uppnå det här har Linde optimerat förhållandet mellan lyfthöjd och truckhöjd för den nya masten. Med den nya 15-metersmasten blir truckhöjden till exempel ännu lägre än med den tidigare modellens 13-metersvariant.
Förhindra svängningar: robusta profiler för högre stabilitet
Vid in- och utlagring på hög höjd är skjutstativets stabilitet A och O. Om stativet börjar svänga måste föraren vänta tills svängningen upphör. Det kostar värdefull tid och kan i värsta fall leda till krockar med hyllan och skador på lasten. Därför har den nya masten konstruerats så att svängningar undviks ännu mer konsekvent.
Robustare konstruktion
Det nya mastkonceptet har robustare profiler med ett förstärkningskoncept på flera nivåer för ökad stabilitet. Det gör masten extra styv, och böjningen hos enskilda komponenter minimeras. Den höga stabiliteten gör att färre svängningar uppstår under användningen, vilket ökar omlastningskapaciteten.
Dynamic Mast Control
Det innovativa assistanssystemet Dynamic Mast Control (DMC) gör masten extra stadig. En elektrisk förskjutningsanordning kompenserar blixtsnabbt för stativsvängningar på höjden genom specifika motrörelser med hög precision och garanterar på så sätt snabbare och säkrare hantering på höga höjder. DMC är ett tillval och finns även till den nya HD-masten.
Lätt att hantera: enklare demontering, lägre servicekostnader
Den nya masten är enklare att montera bort och montera än dess föregående modell. Det här är möjligt genom att glidvagnen blir kvar i truckchassit vid demonteringen. På så sätt går det snabbt att flytta truckarna till ett annat ställe vid behov och driftsätta dem där. Det gör att även servicen förenklas med den nya masten: tidsåtgången och kostnaden för transport, nedmontering och montering minskar med upp till 50 procent.
Den nya masten: Fördelarna i korthet
- Innovativa stativprofiler för bättre uppsikt över lasten
- Bättre stativplacering för optimerad sikt
- 15 meters lyfthöjd för användning i mycket höga hyllor
- Större lastkapacitetsmarginal för maximal omlastningskapacitet
- Optimerat förhållande mellan indraget och utskjutet stativ
- Samma trucklängd för optimal manövrerbarhet
- Robustare stativprofiler för en stadigare konstruktion
- Enklare demontering för lägre servicekostnader