Hyrtruckar för event på Tele2 Arena
28 sep. 2016
Rihanna på Tele2 Arena i Stockholm den 4 juli. Låtar som ”Stay”, ”Love on the brain” och ”Fourfiveseconds” förtrollar de drygt 35 000 åskådarna i arenan. Vad har det med truckar att göra? Mer än du tror.
Fredag 1 juli. Korttidstruckarna jobbar flitigt som myror i en myrstack. Lasta, lossa, lasta, lossa. Lika flitig är den 40 man starka armadan av grabbar som sköter golvläggningen. Golvplattorna läggs noggrant ovanpå en plastduk, som i sin tur ligger ovanpå gräset. Igår var det fotbollsmatch. Nu kommer snart en av världens främsta artister på besök. Rihannas ”Anti-world tour” gästar huvudstaden och det är bara ett dygn kvar innan 34 långtradare och 15 bussar dundrar in och scenen börjar byggas.
Om det föreligger någon stress märks det inte. Inte mer än att det går fort. Fort och målmedvetet. Lugnt och säkert. Sju inhyrda dieseltruckar (H30 och H50) jobbar den här dagen. På andra sidan Stockholm, på Friends Arena, jobbar elva andra Lindetruckar med att göra allt klart inför Coldplays konsert.
Magnus Nässén är venue manager för de fyra arenorna på Globen-området (Globen, Tele2, Hovet, Annexet) och vilken omställning i ordningen han är inne på vet han inte på rak arm. Omställning, det är när arenan byggs om och ändrar skepnad mellan två evenemang.
– Vi har åtta-tio omställningar per år, säger han. Arrangören av konserten är vår kund. De har sin personal för själva arrangemanget och hyr även in folk som har hand om bland annat bevakning och säkerhet. På söndag och måndag är det över 100 man som jobbar. Idag är det fyrtio som lägger golv, och det kommer också 25 man som ska bygga om för att nödutgångarna ska vara lättillgängliga från golvet. Det kommer att vara 18 000 stående åskådare på måndag.
Cirka 300 evenemang per år arrangeras i arenorna på Globenområdet. Somliga mer, somliga mindre resurskrävande. Vad som alltid krävs är truckar som bidrar till att golvbyggen och andra delprojekt går snabbt och smidigt.
– Vi har jobbat länge med Linde och hyr minst 100 truckar på årsbasis. De vet vad vi behöver för våra omställningar, säger Magnus. Och de levererar snabbt om vi skulle behöva en extratruck någon gång. Mikael Olsson och Jonas Messing från Linde står intill och lyssnar. De har varit här tidigt den här dagen för att övervaka att allt går bra och truckarna presterar som de ska.
– Det är en ständig ruljangs på hyrtruckar, säger ”Micke”. Totalt har vi runt 400 stycken att tillgå i vår region. Fyrtio-femtio har vi stående för leverans, resten är ute hos kunder hela tiden.
– Mest hyr vi ut elmotviktare och dieslar, men också en del palltruckar, säger Jonas. ”Micke” tillägger: Oftast hyr vi ut till uthyrningsfirmor, som i sin tur hyr ut till byggen och annat. Kunderna väljer oss för det mesta. De vet att vi finns här i regionen och slipper ta truckar från en central plats längre bortifrån. Och de vet att vi är snabba och kan leverera en truck på en timme om det skulle behövas. Vi har också en egen lastbil och behöver inte hyra in transportföretag som levererar truckarna.
Pedro Roberts är tekniskt ansvarig för eventen på Globen-området och har förstås också varit med om en och annan omställning.
– Scenbyggen och förberedelserna inför en stor konsert är en modern form av cirkus. För en utomstående ser det komplicerat och komplext ut. Och visst, det är inte helt lätt, men alla scenbyggen håller en professionell standard, vilket underlättar. När produktionen (de 34 långtradarna…) kör igång är det som ett självspelande piano.
– Man ska också komma ihåg, fortsätter han, att alla moment är repeterade. Från det som händer på scenen med artist, musiker och dansare till det som sker när scenen och allt omkring den ska byggas.
Innan han går vidare berättar han om Madonnas uppladdning inför hennes senaste turné: Hon repeterade i en gammal filmstudio i New York med alla dansare och musiker, alla tekniker, alla i crewet i 90 dagar á 25 000 dollar per dag. Vilket maskineri!
Klockan närmar sig lunchtid. Om sex timmar ska golvet ligga klart. I morgon bitti kommer scenen. På måndag är det konsert. På tisdag rivs scenen och på onsdag golvet. På torsdag är det fotboll. Om Lindetruckarna vore människor skulle de nog behöva pusta ut och vila upp sig. Men inte, Linde-truckar är gjorda för att arbeta hårt. Efter Rihanna-jobbet tas de in i verkstaden, kontrolleras och tvättas.
Sedan är det dags för en ny konsert. Eller vart det nu bär av.