Kombination av egna truckar, korttidshyra och långtidshyra
Väloljad maskin i Nordens största mässanläggningSnart kommer den gigantiska mässhallen att rymma årets båtnyheter. Just nu känns den nästan öde, fastän det pågår en massa jobb. Montörer, tekniker och många Lindetruckar har mycket att stå i inför båtmässan Allt För Sjön.
Rikard Skärebo har varit produktionschef på Stockholmsmässan sedan 2001. Innan dess arbetade han som logistikchef. Och när han startade sin mässkarriär gjorde han det på mässans logistikgrupp. Han, om någon, vet hur man ror en mässa i land. Truckar, till exempel, får betraktas som en livsnödvändighet i sammanhanget. På Stockholmsmässan finns många av den varan – en kombination av egna truckar, långtidshyrda och korttidshyrda.
Så har det sett ut i princip sedan mässan och Linde började samarbeta 1986.
Linde som helhetsleverantör
– Vi är helhetsleverantör till mässan. Förutom de truckar som mässan äger levererar vi hyrtruckar; ett stort mässår kan det bli upp till 15 stycken, säger Per Forsberg, regionchef för Linde Region Öst.
Utöver själva truckaffären har Linde ett serviceavtal med mässan. I det ingår att serva mässans alla 152 fordon, vilket sker i en välutrustad verkstad intill anläggningen.
Affärsområdet Eventservice, där Rikard Skärebo arbetar, består av flera delar. En är logistik som enbart jobbar med utställarnas gods, till exempel intransport av båtar inför Allt För Sjön. En annan är produktion, som bygger montrar, ansvarar för teknik och materialhantering. Och river montrar och hanterar material vid mässornas slut.
– Vi hanterar ungefär 75 000 pall per år. Sedan tillkommer massor av tomemballage. På möbelmässan hanterade vi 6 100 kubikmeter tomemballage på stängningskvällen.
Välorganiserat i kampen mot klockan
Tiden före och efter en mässa är minst sagt arbetsintensiv. Det lugn vi upplever i mässhall A är en chimär. Allt som görs följer ett noggrant schema, dag för dag, timme för timme.
– Kunderna får så kallade slot-tider när de måste leverera sitt gods. De tiderna tajmas i sin tur med produktion och inflyttning, förklarar Rikard.
Ibland innefattar produktionen extraordinära åtgärder. Som i år, när en exklusiv 50-fotare ska visas upp för alla båtfantaster. 50-fotare är inga lätta pjäser och för att den ska kunna ställas ut…
– … har vi varit tvungna att förstärka golvet längst där borta, säger Rikard och pekar. Vi har varit i kontakt med mässhallens arkitekt och konstruktörer har fått göra nya hållfasthetsberäkningar. Nu vet vi vad som behöver göras, båten kommer att stå här när mässan invigs.
Kombinerar egna och hyrda truckar i truckflottan
– Vi har under tre år bytt 25 truckar och äger 55 truckar. Bland annat har vi en motviktare på tre ton, E16 och cirka 25 stycken T20 med långa gafflar som är bra när vi bygger väggar och lägger mattor. Generellt sett övergår vi allt mer från diesel till el. Men utomhus måste vi använda dieseltruckar, berättar Rikard och fortsätter:
– Behovet av truckar varierar från mässa till mässa. För att matcha behovet långtidshyr vi truckar per månad. Och när det krävs förstärker vi parken med korttidshyrda truckar. Framför allt hyr vi motviktarna E16 och E50.
Helheten är Lindes styrka, dels bredden i sortimentet, dels att vi både kan hyra och köpa
Samarbetet mellan Linde och Stockholmsmässan är långt och lyckat.
– Jag är nöjd med Lindes leverans av hyrtruckar som fyller vårt behov, med till exempel långa gafflar. Helheten är Lindes styrka, dels bredden i sortimentet, dels att vi både kan hyra och köpa, säger Rikard Skärebo.
På väg ut passerar vi mässhall A igen. Där tycks inte mycket ha skett sedan vi var där för en stund sedan. Men vi vet att vi är lurade. Idogt, noggrant och exakt så snabbt som krävs byggs en ny mässa. Tillsammans är montörer, tekniker, elektriker och truckar en väloljad maskin i Nordens största mässanläggning.