Företaget Linde Material Handling
Om ossLinde - Din partner inom materialhantering
Linde Material Handling är en av världens ledande tillverkare av truckar och leverantör av intralogistiklösningar. I 50 år har vi flyttat fram gränserna med innovativa lösningar för våra kunder. Vi erbjuder produkter och tjänster som syftar till att skapa en säkrare och effektivare materialhantering – från säkerhetslösningar, kundanpassade truckar och automation till fleet management och begagnade truckar.
Fakta
Vi finns för dig – överallt
- Världen runt jobbar över 13 000 personer för Linde. I Sverige har vi över 500 anställda.
- Linde lyssnar på kundens behov och skräddarsyr unika lösningar.
- 300 servicetekniker och 20 verkstäder runtom i Sverige servar kunderna och ger maximal tillgänglighet för truckar och lösningar
- Vårt centrallager för reservdelar garanterar snabba leveranser
Profil
Linde Material Handling är en av världens ledande tillverkare av truckar. Sedan 2006 tillhör Linde KION Group, världens näst största tillverkare av truckar och en ledande leverantör av automationslösningar för intralogistik.
Linde står för kvalitet genom hela kedjan för materialhantering. Vi utvecklar högklassiga intralogistiklösningar åt våra kunder. Det märks i allt från design och prestanda till innovativa lösningar som gör kundens verksamhet kostnadseffektiv och lönsam. Lösningarna innefattar el- och dieseltruckar, fleet management-system, automation, förarstöd, finansieringstjänster, och truckutbildning. Truckarnas höga kvalitet stöds av en lika hög servicenivå. En rikstäckande serviceorganisation med över 300 välutbildade servicetekniker arbetar nära våra kunder – en garanti för hög tillgänglighet.
Lindes trucksortiment är unikt. Det omfattar omkring 80 modellserier med upp till 20 varianter i varje serie och cirka 9 000 utrustningstillval. Med detta modulsystem tillverkar Linde truckar och truckflottor som anpassas exakt efter kundens krav för transport, lagring, plockning och stapling.
Prestanda
Skapa värde tillsammans
Digitala lösningar, automation och kundanpassningar har blivit standard inom intralogistik. Denna tekniska utveckling påverkar olika företag på olika sätt – och gör att efterfrågan på anpassade truckar hela tiden ökar. På Linde hjälper vi våra kunder att anpassa truckflottan efter varje kunds individuella behov. Genomtänkta lösningar skapar mervärden som gör materialhanteringen praktisk och effektiv.
Produktivitet, säkerhet och ergonomi är viktiga faktorer i det arbetet
Kvalitet
Linde vill alltid överträffa kundens förväntningar. I enlighet med vår verksamhetspolicy ska våra produkter och tjänster förknippas med bästa kvalitet, tillgänglighet och kostnadseffektivitet. För att uppnå kvalitet har vi bland annat ett omfattande ledningssystem och arbetar aktivt med miljö- och hållbarhetsfrågor. En ISO-certifierad verksamhet och certifierade fabriker i Europa är en del i detta.
Historia
Linde Material Handling är ett internationellt företag med nio produktions- och monteringsfabriker runt om i världen, och ett globalt sälj- och servicenätverk i fler än 100 länder. Företagets rötter härstammar från 1904 då Hugo Güldner, Georg von Krauss och Carl von Linde grundade Güldner-Motoren-Gesellschaft i München. Tre år senare flyttade företaget till Aschaffenburg, där Lindes huvudkontor ligger idag. Namnet Linde kom in i bilden 1929 när Güldner-Motoren-Gesellschaft blev uppköpt av Linde's Eismaschinen AG, som grundades av Carl von Linde 1879. De första truckarna med hydrostatisk drift, en av Lindes tekniska innovationer, utvecklades 1955. Den första motviktstrucken med denna drivning kom 1960 och var startskottet till Lindes framgång som en av världens största tillverkare av motviktstruckar.
I Sverige lades grunden till nuvarande Linde 1954 när Fritz Milenz Försäljnings AB bildades, Företaget sysslade med motorrenoveringar samt försäljning och service av mobilkranar och industrilok. Sex år senare utökades verksamheten med begagnade gaffeltruckar. År 1974 startade importen av Lindes motviktstruckar och de tyska truckarna fick fotfäste på den svenska marknaden. Samarbetet fördjupades ytterligare 1997 när Milenz såldes till Linde AG och blev ett helägt dotterbolag under namnet Linde Milenz Truck AB. År 2004 förvärvade Linde Milenz återförsäljarna i Stockholm, Göteborg och Malmö och ändrade namn till Linde Material Handling AB. Två år senare, 2006, såldes hela Linde Material Handling till KION Group med målet att skapa världens ledande företag inom materialhantering.
Lindes svenska huvudkontor ligger Örebro. Anläggningen är ett stort centra för truckar och truckutrustning, reservdelar, teknik, konstruktion, teknisk support och utbildning. Här finns också en central enhet för begagnade truckar – Linde BegCenter. Lindes svenska organisation är rikstäckande med försäljning och service från söder till norr.
2022
Lindes elektrifierar sina tyngsta truckar med lastkapacitet upp till 18 ton.
Vi förvärvar trucktillverkaren Actil Warehouse Trucks AB. Förvärvet ger kunderna ett ännu bredare utbud inom segmentet lagertruckar och anpassade lösningar.
2021
Lindes nya plattform för motviktstruckar, 12XX, lanseras. Vi blir därmed är den första tillverkaren som gör det möjligt att utrusta trucken med valfritt drivsystem. Plattformen gör att det nu går att ersätta dieseldrivna truckar med elektriska utan att kompromissa med prestandan.
2019
Vi får guldbetyg för vårt hållbarhetsarbete från den internationella organisationen EcoVadis.
2018
Assistanssystemet Linde Safety Guard lanseras. Det smarta systemet varnar truckförare och fotgängare för risksituationer.
På ett mässområde om 13 000kvm och besökare från över 50 länder håller vi den tredje upplagan av vår egen logistikmässa World of Material Handling.
2017
Vi förvärvar Nordtruck AB i Örnsköldsvik och kan nu erbjuda våra kunder ett enhetligt erbjudande över hela landet. Vi finns där våra kunder finns.
2016
I andra upplagan av World of Material Handling tar Linde och över 7 000 branschbesökare en titt på framtidens materialhantering i Logistik 4.0. I Aschaffenburg öppnar Linde sitt nya huvudkontor på historisk mark. På 17 månader tömdes de över 50 år gamla byggnaderna vid Carl-von-Linde-Platz och byggdes om efter moderna kontorskoncept.
2014
Linde Sverige fyller 40 år. Invigning av Lindes nya anläggning i Malmö. Linde passerar 2000 sålda nya truckar under året och 1000 sålda begagnade truckar.
Linde firar också att den 750 000:e motviktstrucken tillverkats. Över 6 000 branschbesökare kommer till den första World of Material Handling-mässan (WoMH) som organiseras av Linde. På WoMH gör Linde Safety Pilot premiär. Detta elektroniska assistanssystem hjälper föraren att undvika farliga situationer.
2011
Med motviktstrucksserien E20–E50 blir Linde marknadsledande i Europa även på elektriska motviktstruckar. Den eldrivna gokarten E1 har Linde byggt av originaldelar från denna serie. Den har världens snabbaste acceleration för eldrivna gokarter – 3,45 sekunder från 0 till 100 km/h. Det ger E1 en plats i Guinness rekordbok.
2009
Linde presenterar för första gången prototyper med alternativa drivkällor, exempelvis hybridteknik och bränsleceller. Sedan 2010 erbjuder Linde som första industritrucktillverkare i Europa serietillverkade bränslecellstruckar.
Samma år invigs Lindes regionkontor i Rosersberg.
2006
Linde Material Handling blir en del av nybildade KION Group.
2004
Linde förvärvar återförsäljare i Stockholm, Malmö och Göteborg och ändrar då namnet till Linde Material Handling AB. Detta är även året då T20SP lanseras.
1989
Med köpet av den brittiska trucktillverkaren Lansing Bagnall – uppfinnaren av skjutstativtrucken – utökar Linde sitt erbjudande inom lagerteknik.
1985
Serie 351 revolutionerar truckvärlden. I truckarnas toppklass – med lastkapacitet på 2–3,5 ton – sätter denna dieseltruck en ny standard inom design och omlastningskapacitet. Fram till 2001 monteras 100 000 produkter av denna modell i Aschaffenburg. 351 är den mest producerade trucken i Europa och har hjälpt Linde att bli marknadsledande på dieseltruckar.
1974
Import av Lindes motviktstruckar startar.
Lindes svenske grundare Per Mårten Eriksson besöker en mässa i Köpenhamn där han träffar tyska Linde Material Handling. Per Mårten hade inga pengar men två dagar senare lämnade han Köpenhamn med tre eltruckar. Epoken Linde tar här sin början i Sverige.
Korvbrödsbagarn i Örebro köper Sveriges första Lindetruck.
1971
Den första eldrivna trucken från Linde gör världspremiär på mässan i Hannover.
1968
Serie 314 efterträder Hubtrac. Modellen tillverkas fram till 1980.
1959
Föregångaren till alla motviktstruckar från Linde produceras i Aschaffenburg. Hubtrac är den första motviktstrucken med hydrostatisk drivning. Med en dieselmotor som kraftkälla kan Hubtrac bära laster på upp till 2 ton. Senare ökar de till 2,5 ton. På 1960 års mässa i Hannover presenteras serien offentligt för första gången.
1955
Güldner presenterar Hydrocar – det första transportfordonet med Lindes patenterade hydrostatiska drivning.
1904
Företaget Güldner-Motoren-Gesellschaft bildades i München. Tre år senare flyttade företaget till Aschaffenburg. År 1929 köptes det av aktiebolaget Linde's Eismaschinen.